Nieuws

1 miljoen voor sociaal ondernemers

Welke sociaal ondernemer wil er géén mooie geldpot, (inter)nationale erkenning en coaching door experts?
Dat kan, als je meedoet aan de Chivas Venture competitie.
Klinkt te mooi om waar te zijn? Koen Van Pottelbergh van Adaptive EyeWorks is je voorgegaan.
Nu is het de beurt aan jou: kandideer mee als Belgische finalist van de Chivas Venture.

Steun voor sociaal ondernemers

De Chivas Venture is een wereldwijde wedstrijd voor sociaal ondernemers. Voor de vijfde keer worden in heel de wereld nationale zoektochten georganiseerd naar de meest beloftevolle bedrijven voor maatschappelijke impact. Deelnemers kunnen in de start-up fase zijn, waarbij het product of dienst nog een prototype is en er al dan niet eerste klanten en inkomsten zijn. Uiteraard kunnen ook groeiers kandideren en argumenteren waarom hun onderneming impact genereert. Je aanmelden kan tot 31 oktober 2018.

De sterkste 10 inzendingen krijgen een coachingsdag op 13 november. De Belgische top 5 projecten pitchen tijdens het netwerkcongres New Ideals op 20 november voor een expert jury en 300 aanwezigen. Ter plekke wordt de winnaar bekend gemaakt en voorgesteld aan de pers.

Het avontuur voor de Belgische winnaar begint dan nog maar pas. Hij of zij mag deelnemen aan een (volledig betaald) excellent internationaal coachingprogramma samen met de andere finalisen. Daarna volgen de halve en de global finale. Voor het zo ver is, wordt er al 250.000 dollar verdeeld onder de deelnemers. In de finale pitch je je onderneming voor een deel van de 750.000 dollar aan een internationale jury en duizenden mensen. Onklopbaar qua internationale netwermogelijkheden!  

Samen voor impact

In België ontmoet de Sociale InnovatieFabriek zo veel fantastische sociaal ondernemers, die we door ons partnerschap met Chivas extra kansen willen geven op extra coaching, promotie en geld. "Sociaal ondernemen zit in de lift. We zijn dan ook super blij dat bedrijven als Chivas hen willen ondersteunen. Alleen samen kunnen we de sociale innovatiecultuur verhogen," aldus directeur Kaat Peeters. De Sociale InnovatieFabriek promoot de Chivas Venture en zoekt kandidaten die aan de criteria van de wedstrijd voldoen. Die criteria zijn het aantonen van (potentieel) sociale impact volgens je Theory of Change, het opschalingspotentieel, het bedrijfsmodel dat inkomsten en impact kan combineren en het marktpotentieel van de innovatie.

The Chivas Venture is een organisatie van Chivas Brothers Limited, het Schotse whiskeymerk dat filantropie al langer in haar DNA heeft.