Nieuws

Hoogtepunten uit 2018 van de Sociale InnovatieFabriek

Cliché, cliché, maar wat vloog het jaar weer snel voorbij. Dat is het gevaar bij de Sociale InnovatieFabriek, als je je omringt met zo’n positieve en leergierige community.
We mijmerden even over 2018. Wat realiseerden we? En wat zal ons bijblijven? Een selectie...

Megafoon op sociale innovatie

Aan de missie van de Sociale InnovatieFabriek – het verhogen van de sociale innovatiecultuur in Vlaanderen en Brussel – werken we we niet alleen. Kúnnen en wíllen we ook niet alleen doen. Het draagvlak voor positieve changemakers verbreden, is een opdracht waarvoor we als netwerkorganisatie allianties smeden met heel uiteenlopende contacten. In 2018 bereikten we met activiteiten maar liefst 2,5 miljoen mensen.

Memorabel is de samenwerking met Jan Hautekiet en zijn team tijdens 'Hautekiet trapt het af’. Radio 1, de Sociale InnovatieFabriek en de Koning Boudewijnstichting zetten een megafoon op de verhalen van straffe sociaal ondernemers en andere maatschappelijke vernieuwers. Onder een stralende zon fietsten we door Vlaanderen om deze innovatoren op te zoeken.

We keken ook uit naar het boek Zaken die je Raken, van de hand van Willemijn Verloop, Mark Hillen en Kaat Peeters. Een boek vol hoop over het boeiende, positieve maar ook moeilijke werk van sociaal ondernemers uit België en Nederland. Misschien een leuk kerstcadeautje?

Tijdens 75 events bereikten we bijna 5.000 deelnemers met inspiratie en tips over sociale innovatie en sociaal ondernemerschap.

Begeleiding van frisdenkers

Wie impact zoekt en maakt, helpen we graag verder. We nodigen hen uit op een infosessie en een-op-eengesprekken. “Wat is je drijfveer? Stand van zaken? Op welke problemen bots je? Waar heb je hulp bij nodig?”
In 2018 hielden we 135 individuele gesprekken, goed voor 375 uur coaching. We gaven hen bijna 800 warme doorverwijzingen naar ideeën, contacten en inspiratie in ons netwerk.

Samen leren

Je innovatie leren pitchen, een sociaal businessmodel opmaken, je financiering helder krijgen, … In 2018 organiseerde de Sociale InnovatieFabriek 13 workshops voor in totaal 130 mensen. Naast deze vormingen, kon je dit jaar ook deelnemen aan bijzondere trajecten. Samen met anderen, leer je over het opstarten of opschalen van je maatschappelijke werking.

In de Social Grow Sessions kregen 14 concepten uit België en Nederland in de welzijns- en zorgsector begeleiding van Janssen en Johnson & Johnson, de Sociale InnovatieFabriek en Social Enterprise NL.

Het Groei! Programma helpt 15 ervaren sociaal ondernemers die groei en opschaling willen exploreren. Ze hebben een bewezen sociaal businessplan, eerste klanten en duidelijk aantoonbare maatschappelijke impact, maar worstelen met issues zoals het diversifiëren van hun model naar andere doelgroepen, het vergroten van impact en internationaliseren. In vier sessies, met de steun van BNP Paribas Fortis, worden ze hierover uitgedaagd door experten.  

Wie aan het begin van een sociaal ondernemend avontuur staat, kreeg met Kick-off Sociaal Ondernemen een basisvorming. We organiseren deze opleiding samen met De Punt en Syntra Vlaanderen voor mensen die dromen van sociaal ondernemen of zich hierin verder willen verdiepen. In 2018 kwamen 42 deelnemers met hun eigen (reëel of fictief) sociaal ondernemingsidee en vertrokken ze met een uitgewerkt en afgetoetst concept.

Impactgericht werken

Wie maatschappelijke impact (meten, evalueren, verhogen…) denkt, denkt aan Impact Wizard. In 2018 kreeg deze online tool een nieuw kleedje, waardoor hij nog gebruiksvriendelijker en intuïtiever werd. Wil je weten wat de impact van je werk is? Hoe je die kan tonen aan anderen? En ook verhogen? De ImpactWizard hielp dit jaar 1114 partners en individuele gebruikers impactgerichter te werken. De tool is nu ook in het Engels beschikbaar.

Ecosysteem voor sociale innovatie en sociaal ondernemerschap

Het netwerk van de Sociale InnovatieFabriek groeit elk jaar met zogenaamde ‘kansengevers’. Dat zijn burgers, organisaties, bedrijven, filantropen of academici die expertise, middelen of een netwerk hebben die sociale innovaties en sociaal ondernemingen verder helpt. Maar liefst 5.000 contacten kunnen we aanspreken voor de versterking van start-ups en scale-ups.

Kansengevers nodigden we in 2018 uit op 4 Acceleratiedagen voor 41 verschillende cases. Acceleratiedagen zijn besloten events waar we op maat van de problemen van maatschappelijk vernieuwers op zoek gaan naar mensen mee nadenken over (juridische, communicatieve, co-creatie, financiële,…) oplossingen. Impact? Oh yes!

Ook academische instellingen richten hun onderzoek steeds meer op sociale innovatie en sociaal ondernemerschap. De Fabriek werkte in 2018 samen met 28 academische instellingen. We gaven inspiratiesessies aan studenten, daagden hen uit in verschillende afstudeerrichtingen, inspireren onderzoek met praktijkcases enz.

Heel wat filantropen en impactinvesteerders zijn actief in het actieonderzoek Filantrimpact, dat in 2018 volle vaart nam. Een 10-tal filantropen, 20 coaches, 5 koepelorganisaties, 5 kennisinstellingen en een 20-tal projecten onderzoeken er hoe ondersteuning impact creëert. Voor de conclusies kijken we uit naar 2019.

Ook ons Europees project Spark Social Enterprise krijgt vleugels in 2019. Dit jaar werkten we een startersprogramma en online leerplatform uit voor sociaal ondernemers. In 2019 kan jij daarmee aan de slag.

Tot in 2019!