Nieuws

Innovatie in coronatijden

Welke initiatieven namen onze sociaal ondernemers de voorbije maanden? Een indrukwekkend lijstje.

(Foto: Barbara van Cultureghem laadt de fietskar vol gezonde voedselpakketten voor de COLLECTMET Deliveries)

Hoe gaat het eigenlijk met onze innovatoren in deze tijden? De coronacrisis legt de noden van de maatschappij bloot. Noden waar sociaal innovatoren al lang op inspelen: verbondenheid met elkaar, digitalisering, de korte keten ... Sommige ondernemingen, zoals buitenschoolse kinderopvang Cokido, kregen een boost. Anderen lanceerden een online aanbod, pasten hun diensten en producten aan en gingen bijvoorbeeld mondmaskers maken.

Niet iedereen kan van deze crisis een opportuniteit maken. Bij veel kleine ondernemingen hakt de crisis erop in. We geloven nog altijd dat onze innovatoren mee zorgen voor systeemverandering, maar beseffen dat de weg daarnaartoe voor sommigen erg zwaar is. Bij deze een oproep: laat ons weten als we je ergens mee kunnen helpen!  

We hebben een lijstje gemaakt per thema. En we beginnen – hoe kan het ook anders – bij mondmaskers.

 

Mondmaskers

  • Mr Manchette maakt nu ook mondmaskers, naast de ecologische kwalitatieve herenhemden. Ze worden geproduceerd in sociale werkplaatsen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Rising You maakt mondmaskers van reststoffen. De maskers worden geproduceerd door Italiaanse vrouwen met een kwetsbare achtergrond. Bovendien wordt er per verkocht mondmasker eentje geschonken aan een vluchteling. 
  • Junior Argonauts organiseren normaal creatieve ondernemerskampen voor jongeren. De voorbije maanden maakten ze heel wat fashionable mondmaskers van stofoverschotten. 

 

Zorg en vrijwilligerswerk

  • Helpper brengt mensen die hulp nodig hebben, in contact met mensen uit de buurt die kunnen helpen. Vrijwilligers zijn via het platform gratis verzekerd.
  • Het vrijwilligersplatform Give a Day – Impactdays organiseerde verschillende Corona-challenges. Samen met Bond zonder Naam zetten ze de “De Oewist Belcirkel” op: groepjes van zeven mensen die elkaar elke week eens bellen. Zo doorbreken ze de vereenzaming en brengen ze mensen samen. 
  • Netwerkorganisatie Tabor organiseerde groepsaankopen van beschermingsmiddelen voor ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, voorzieningen voor mensen met een handicap, scholen… Zo konden die zich volop inzetten om het virus bestrijden.
  • Allez, Chantez! verbindt mensen door samen te zingen. De maandelijkse zangsessies met grote groepen zijn voorlopig geschrapt, maar Annelore Camps lanceerde zeven weken lang samen met Radio 1 een wekelijks meezinglied. Ook na de lockdown startte ze nog nieuwe initiatieven, zoals een lijflied-ketting van muzikale attenties (#ikzinguzograag) en een inspiratiereeks om meer te zingen in woonzorgcentra. 

 

Digitale oplossingen

Lichtwerk zit in de taskforce ‘Vlaanderen helemaal digitaal’, om de wereld verder te laten draaien met digitale oplossingen. Dankzij hun technologie krijgen medewerkers instructies geprojecteerd om bijvoorbeeld mondmaskers te maken. En zo kunnen bedrijven hun productie opschalen. 

 

Initiatieven voor kinderen en jongeren

  • Talentatelier voor jongeren TAJO moest de ateliers on hold zetten, maar lanceerde de TAJO-box: een box met knutselmateriaal, tips tegen verveling, enveloppes met postzegel om iemand een kaartje te sturen … De organisatie hield contact met de jongeren via chat, telefoon en stoepgesprekjes. Bovendien konden ze de gratis Telenet internetverbinding tot eind juni 2020 ook aan hun gezinnen aanbieden.
  • Een soortgelijk verhaal zagen we bij Uilenspel, een organisatie voor huiswerkbegeleiding. De vrijwilligers hielden online contact met hun gezinnen, en gingen langs aan de deur of gingen samen wandelen. De kinderen kregen een postpakket met een kook-doe-boek vol spelletjes en kleurplaten.
  • Kinderopvang was natuurlijk een hot topic. Dat zorgde voor een boost voor Cokido, waarmee ouders samen kinderopvang kunnen organiseren. Cokido begeleidde de ouders om #veiligebubbels op te zetten. Ook bedrijven gingen massaal in zee met Cokido.
  • Digital for Youth heeft in de coronacrisis bijna 15.000 laptops circulair ge-upcycled, al bijna 5.000 meer dan hun oorspronkelijke doel. De organisatie werd in 2019 opgericht door Close the gap en DNS Belgium.

 

Lokale voeding

  • RoofFood trok een streep door de dakdiners maar opende een heuse dakshop met plantgoed. Een moestuinwinkel met kruiden, allerlei soorten zoals paprika, tomaat, boontjes, salades, kolen, maar ook potgrond en mest.
  • Boeren en buren zorgen ervoor dat lokale boeren hun producten aan de man kunnen brengen op de buurderijen. Een lokaal, eerlijk en veilig alternatief voor de supermarkt.
  • Robin Food is een soep gemaakt van groenteoverschotten die veilingen en andere regionale leveranciers door de coronacrisis moeilijker konden verkopen. De soep wordt gemaakt bij sociale onderneming enVie en wordt verdeeld onder kwetsbare gezinnen. Het project is een samenwerking van Rikolto, enVie, Samenlevingsopbouw Riso Vlaams-Brabant en Depot Margo (van Samenlevingsopbouw Rimo Limburg), dankzij steun van EIT Food.
  • Cultureghem lanceerde de COLLECTMET Deliveries, een voedseldeelplatform om elke week een 600-tal mensen in kwetsbare situatie te voorzien van gezonde voedselpakketten. Dat deden ze met steun van de Koning Boudewijnstichting en een crowdfundingactie.

 

Zijn we nog initiatieven vergeten? Laat iets weten op info@socialeinnovatiefabriek.be, en we zetten ze mee in de lijst!

Beeld: CollectMET, Rising You, Lichtwerk, Rooffood, Shutterstock (Pressmaster en SpeedKingz)