Nieuws

Sociale Innovatie Academie

Ben je gebeten door sociale innovatie? Is je organisatie nieuwsgierig om bij te leren over maatschappelijk vernieuwen? Is je bedrijf geïnteresseerd in hoe maatschappelijke en economische winst hand in hand kunnen gaan? De Sociale InnovatieFabriek organiseert regelmatig vormingen en workshops. We geven je hands-on informatie waarmee je meteen aan de slag kan en die je kan toepassen op jouw sociaal innovatieve project. Hieronder vind je onze opleidingskalender voor het voorjaar van 2020. Je kan ons ook steeds contacteren voor een vorming of lezing op maat.
 

Lessenreeks 'Hoe financier ik mijn sociaal onderneming?' (4 februari - 28 mei 2020)
Money makes the world go ‘round. Ook in de wereld van sociaal ondernemers! De uitdaging is om een goed zicht te krijgen op het financieel plaatje en de verschillende financieringsbronnen voor je sociaal onderneming.
In deze nieuwe lessenreeks bieden we je sprekers, praktische tips en inzichten én financiers. In 5 workshops leer je een financieel plan op te maken, een financieringsmix samen te stellen, hoe je een goed subsidiedossier schrijft, wat crowdfunding voor je kan betekenen en welke prijs je best kan vragen voor je diensten of producten. We sluiten de lessenreeks af met de netwerkdag Ontmoet je toekomstige financier, waar je je project en financieringsnoden kan bespreken met (sociale) financiers. Maak in 2020 tijd vrij om de financiering van je sociaal onderneming door te denken en op punt te zetten. Een (tijds)investering die zich zeker zal terugverdienen! 
Meer info en inschrijven 

Lessenreeks 'Maak werk van impact' (13 februari - 19 mei 2020)
Je investeert dagelijks positieve energie, tijd, geld… in jouw innovatieve sociale onderneming. Dat doe je ‘impact first’, want je wilt een positieve impact hebben op mens en maatschappij. Wat betekent impact concreet voor je doelgroepen, klanten, investeerders en partnerorganisaties? Hoe zorg je ervoor dat je project de gewenste impact heeft? Wat brengt dit op voor jouw organisatie, en voor wie in jou investeert?
In deze lessenreeks leer je hoe je de maatschappelijke impact van jouw organisatie kan benoemen, meten en inzetten om nog meer impact te hebben. Begrippen als theory of change, dataverzameling, impact-dashboards en investeringsstrategie klinken jou bekend de oren na deze workshopreeks. Uiteraard linken we ook naar je communicatie strategie, je stakeholder werking, financiering en je verdienmodel. Met deze inzichten kan je aan de slag om je werking impactvoller te maken, medewerkers te motiveren of over je impact te communiceren.
Meer info en inschrijven

Kick-Off, basisvorming sociaal ondernemen
Broed je op een idee voor een eigen sociale onderneming? Of wil je je verdiepen in deze vorm van ondernemerschap? De Punt, de Sociale InnovatieFabriek en Syntra Vlaanderen organiseren Kick-Off, een basisvorming over sociaal ondernemen. Tijdens vijf lesdagen ga je aan de slag met jouw eigen (reëel of fictief) businessidee. Je kan vanaf nu inschrijven voor de nieuwe reeksen in West-Vlaanderen en Antwerpen. Op deze pagina vind je meer info over het programma.

Workshop Financieel plan (4 februari 2020)
In de workshop Financieel plan leer je om kosten en inkomsten inzichtelijk te maken. We onderzoeken je doelgroep, de middelen en mensen die je nodig hebt voor je aanbod en wat je aan opbrengsten kan terug verwachten. Kernvraag van deze sessie: wordt je project een leefbare onderneming, als we de kosten en de opbrengsten vergelijken? Deze sessie is de basis om naderhand inzicht te krijgen in jouw financieringsnoden.
Meer info en inschrijven 

Workshop Theory of Change (13 februari 2020) 
Je hebt een innovatief idee of project dat de wereld of het leven van mensen beter maakt? Dan wil je graag zo impactvol mogelijk werken. In deze workshop leer je je hoe je een project of actie impactvol kan ontwerpen. Je doet inspiratie op uit praktijkvoorbeelden en gaat meteen ook zelf aan de slag. We lichten ook een tipje van de sluier op, over hoe je de gewenste impact kan evalueren en monitoren.
Meer info en inschrijven 

Workshop Financiersingsmix (3 maart 2020) VOLZET
Je maatschappelijk project of sociaal onderneming begint vorm te krijgen. Je hebt zicht op de maatschappelijke impact die je wil hebben en weet welke middelen je daar voor nodig hebt. Hoe kan je je plan financieren? Tijd om jouw financieringsmix samen te stellen. De workshop Financieringsmix maakt wegwijs in financieringsmogelijkheden voor sociale innovatie en sociaal ondernemingen.Je leert met welke bril overheden, stichtingen, crowdfunders, sociaal investeerders,... naar je project kijken. 
Meer info en inschrijvingen (volzet)

Workshop Impact meten (10 maart 2020) VOLZET
Je impact scherp stellen en tastbaar maken, zorgt ervoor dat iedereen weet dat je project de goede richting uitgaat. Maar hoe kan je die impact tonen aan anderen? Zijn zaken als sociale cohesie, empowerment, afstand tot de arbeidsmarkt of attitudewijziging wel te meten, en hoe dan? Waar begin ik en welke stappen moet ik zetten? Deze interactieve workshop toont je de weg naar antwoorden op maat van jouw project. Samen komen we tot een meetplan dat je kan uitvoeren. 
Meer info en inschrijven (volzet)

Workshop Persoonlijke werkorganisatie: win 1 dag per week (17 maart 2020)
Als maatschappelijke vernieuwer sta je open voor mogelijkheden en kansen. De keerzijde is dat het moeilijk is om met zo veel prikkels, taken en prioriteiten (in het werk en privé) om te gaan. Hoe kom je tot rust? Hoe krijg je hier zelf terug een overzicht en controle? En het belangrijkste: hoe maak je gefundeerde keuzes? In deze workshop leer je prioriteiten stellen en kan je de tips meteen toepassen op je werk. 
Meer info en inschrijven  

Workshop Subsidies uiteengezet (24 maart 2020) VOLZET
Subsidies: you love or hate them. Voor velen blijft het een belangrijk element in de financieringsmix van hun project. In deze workshop leer je hoe je op het juiste subsidiespoor komt en hoe je een uitdagend, goed en authentiek subsidiedossier kan schrijven. Deze sessie biedt inzichten, aanpakken en tips gebaseerd op praktijkervaringen. 
Meer info en inschrijvingen (volzet)

Workshop Crowdfunding (21 april 2020) 
Crowdfunden betekent geld ophalen bij het grote publiek voor jouw project of onderneming. Het is niet alleen een interessante manier om je project te financieren maar het zet je project ook op de kaart, je verkent je markt en krijgt een idee van je bereik en netwerk. In deze sessie ontdek je welk soort (financiële of niet-financiële) crowdfundingsplatformen het interessantste zijn voor jouw project en wat er bij komt kijken om een actie op te zetten. 
Meer info en inschrijvingen

Workshop Impactvol investeren (23 april 2020) 
Sociaal investeerders realiseren een positieve impact op de samenleving door te investeren in sociale organisaties of ondernemingen, of door zelf maatschappelijk gerichte acties op te zetten. Om hun positieve impact zo groot mogelijk te houden, doen sociaal investeerders aan zelf-evaluatie. Wat is mijn investeringsstrategie? Op welke actiedomeinen zet ik in, om mijn financiële of niet-financiële investering zoveel mogelijk te laten renderen?
Sociaal investeerders kunnen in deze sessie inspiratie opdoen om hun investeringsproces en -logica te verfijnen. Ben je een sociale organisatie die zowel van overheden als privé-investeerders ondersteuning wenst, dan kijk je in deze workshop over het muurtje van de dagelijkse investeringspraktijk.
Meer info en inschrijven 

Workshop Starten met sociale media (4 mei 2020) 
Likes, shares, pins en groups... Social media is een onmisbaar instrument geworden om je verhaal te vertellen. Heb je het gevoel dat je ‘iets’ met social media moet doen, maar weet je niet goed wat? Ontdek in deze workshop hoe social media jou kan helpen om jouw boodschap, dienst of product in de markt te zetten en leer je welke kanalen daar het beste bij aansluiten.
Meer info en inschrijvingen 

Workshop Prijszetting (12 mei 2020) 
Vraag te veel en je mist klanten. Vraag te weinig en je project kan amper overleven. Veel sociaal ondernemers en maatschappelijk vernieuwers worstelen met de prijs die ze op hun werking, product of dienst moeten plakken. Hoe bepaal je die? Welke waarde heeft je werk, en voor wie? Is het een oplossing om verschillende tarieven te gebruiken? Een duidelijke prijsstrategie is cruciaal voor jouw onderneming. Tijdens deze workshop leer je een prijsstrategie op te maken voor je onderneming. Je gaat na welke klantenprofielen je hebt, hoe je hen verschillende tarieven kan aanrekenen en wat je gratis kan aanbieden. 
Meer info en inschrijvingen 

Workshop Impact communicatie (19 mei 2020) 
Je hebt een duidelijk zicht op de maatschappelijke uitdaging waar jouw project een antwoord op biedt. Maar hoe communiceer je dit alles best naar jouw stakeholders: klanten, gebruikers, sponsors, collega’s …? Hoe breng jij de resultaten van jouw werk in beeld? Tijdens de workshop ‘Impact communicatie’ krijg je voorbeelden en inspiratie om jouw impact op een overtuigende manier over te brengen. Kies je voor getuigenissen, storytelling, infographics of achtergrondartikels? En welke communicatiekanalen zet je daarvoor in? 
Meer info en inschrijven 

Netwerkdag Ontmoet je toekomstige financier (28 mei 2020) 
Sociaal ondernemen is al lang geen niche meer. Ook investeerders in maatschappelijke projecten blijven niet achter. Tijdens deze netwerkdag hoor je getuigenissen van duo's van sociaal ondernemers en sociaal investeerders. Ze vertellen hoe hun samenwerking verliep. Daarna heb je de kans om jouw project en financieringsnoden voor te stellen aan verschillende financiers en andere organisaties met een ondersteuningsaanbod. Een uitgelezen kans om je project voor te stellen en een open gesprek over geldzaken aan te gaan.
Meer info en inschrijven 

Inspiratiesessie sociale innovatie / sociaal ondernemerschap - op aanvraag
Klinkt ‘sociaal innoveren’ en sociaal ondernemen als een buzzword waar je niet veel mee kan aanvangen? Mist jouw bedrijf de trend? Wil je organisatie zich heruitvinden met vernieuwde praktijken? Samen gaan we aan de slag met sociale innovatie en sociaal ondernemerschap. We scouten op voorhand naar relevante sociale innovaties die te maken hebben met de maatschappelijke uitdagingen waar je op (wil) inzet(ten). Kunnen we de ideeën er achter gebruiken om zelf te vernieuwen? Contacteer Karen als je interesse hebt.