Praktijk

"Chivas Venture heeft veel deuren geopend"

Wie Koen Van Pottelbergh ontmoet, zal zich zijn enthousiasme, gedrevenheid èn zijn bril later herinneren. Uiteraard is het een mooi, uitgesproken exemplaar. Maar 'focussen' is wat deze sociaal ondernemer letterlijk èn figuurlijk doet. Zijn focus op maatschappelijke impact bracht hem vorig jaar tot in de finale van de Chivas Venture. We spraken Koen aan de telefoon.

Focus

The Chivas Venture is een internationale wedstrijd voor sociaal ondernemers. Nog tot 31 oktober kan je je kandidaat stellen. De prijzenpot is meer dan aanlokkelijk: een podiumplaats tijdens ons jaarlijks netwerkcongres New Ideals, een deel van de 1 miljoen dollar prijzengeld, coaching én een acceleratietraject met gelijkgestemde ondernemers uit de hele wereld. Koen Van Pottelbergh kandideerde vorig jaar en werd met Adaptive Eyeworks de laureaat voor België en Luxemburg.

In december vorig jaar liet Koen het publiek geblinddoekt naar zijn pitch voor de lokale Chivas Venture-finale luisteren. De ambitie van sociaal onderneming Adaptive Eyeworks is om de levenskwaliteit van miljoenen mensen, vooral in ontwikkelingslanden, te verbeteren met een betaalbare bril die je zelf kan aanpassen. Zonder de hulp van een oogarts kan de gebruiker de focusknop aandraaien tot de wereld weer scherp wordt. Een levensveranderende innovatie dus die het voor brildragers mogelijk maakt om beter te leren, te werken, te communiceren,…

Internationaal scoren

De jury bekroonde Adaptive Eyeworks voor de schaalbaarheid en de potentiële impact van het project. Koen werd daarmee een van de 27 internationale laureaten die doorstootten naar de ‘global finals’. Tijdens het techfestival TNW in Amsterdam pitchten de laatste 5 kandidaten hun project voor een volle arena. Koen greep naast een podiumplaats, maar blikt wel tevreden terug op zijn deelname. “De Chivas Venture heeft voor ons veel deuren geopend. Het heeft ons op de kaart gezet in de media en ook veel aandacht opgeleverd van andere partijen. Ook al waren we niet de grote winnaar, alle finalisten hebben gewonnen in deze competitie. Alleen al door de vriendschappen die er ontstaan zijn en bereidheid van de kandidaten om elkaar te helpen. Bijvoorbeeld met Braibook (de Spaanse sociaal onderneming die een e-reader in braille en de publieksprijs van de Venture won, red.) zijn er nog goeie contacten en plannen voor verdere samenwerking.”

Zou Koen aanraden aan andere sociaal ondernemers om zich hiervoor in te schrijven? “Zeker, het is een mooie erkenning voor onze inspanningen en het feit dat je iets bijdraagt voor de maatschappij. Het prijzengeld van 25.000 euro was natuurlijk mooi meegenomen. Deze maand komt daarop nog een vervolg, per verkochte fles whisky schenkt Chivas een bedrag aan de non-profit Eyes for the World. Ook het warme onthaal en de opleiding aan het Skoll Center for Social Entrepreneurship aan de Universiteit van Oxford zullen me bijblijven.”

Word jij de nieuwe Belgische finalist voor de Chivas Venture? Grijp je kans en stel je kandidaat voor 31 oktober. Meer info over criteria, FAQ’s en het aanmeldingsformulier vind je hier. The Chivas Venture is een organisatie van Chivas Brothers Limited, het Schotse whiskeymerk dat filantropie al langer in haar DNA heeft.