Ga verder naar de inhoud

Aan de slag met sociaal aankopen #buysocial

Wist je dat 60% van de ecologische en sociale voetafdruk van bedrijven wordt bepaald door de aanvoerketen en leveranciers? Duurzaam aankopen is dus een kritische en strategische hefboom voor het creëren of ondersteunen van maatschappelijke impact. Daarom verbinden wij mensen rond het thema. Doe je mee?

Sociaal aankopen?

Wist je dat 60% van de ecologische en sociale voetafdruk van bedrijven wordt bepaald door de aanvoerketen en leveranciers? Ook overheden en organisaties uit de social profit (denk aan ziekenhuizen, scholen, sociale economie,…) en middenveldorganisaties besteden geld in hun aanvoer- en waardeketen. Denk bijvoorbeeld aan een gemeente die ervoor kiest om schoonmaakdiensten aan te schaffen bij een bedrijf dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst heeft, in plaats van simpelweg voor de goedkoopste optie te gaan. Dit geeft bovendien ook invulling aan haar lokaal integratiebeleid.

Aankopen is dus een kritische en strategische hefboom voor het creëren of ondersteunen van maatschappelijke impact. Duurzaam aankopen, impact inkopen, buy social, sustainable procurement… het zijn termen die niet meer weg te denken zijn. In België hebben we al mooie praktijken en veel kennis in huis maar de schaal waarop we aan sociaal inkopen doen is nog té klein. Dat kan beter.

Ontdek hieronder de vier uitdagingen om sociaal aankopen mogelijk te maken. Interesse in dit onderwerp? Laat van je horen! Onderaan lees je hoe.

Connecting the dots 2600x1460

Vier uitdagingen om sociaal aankopen mogelijk te maken

In maart 2024 nodigden we in samenwerking met The Shift inkopers, impactondernemers, ondersteuningsorganisaties en overheden uit om aankoop te verkennen als instrument en hefboom voor duurzaamheid, innovatie en goed ondernemerschap. De volgende uitdagingen kwamen bovendrijven en werden besproken tijdens rondetafelgesprekken.

Uitdaging 1: Waardepropositie van sociale inkoop.
Hoe demonstreren we nog meer en beter welke voordelen sociale aankoop oplevert in termen van impact én competitiviteit voor de aankoper?

Uitdaging 2: Innoveren en trainen voor impact aanbestedingsprocedure.
Hoe kunnen inkooppraktijken vernieuwd worden? Hoe werken we drempels zoals kortetermijndenken, complexiteit en starre processen weg? Welke aankoopprocedures zijn interessant voor welke soort impactaankoop.

Uitdaging 3: Matchmaking tussen sociaal ondernemers en inkopers.
Hoe zorgen we dat sociaal ondernemers en inkopers elkaar beter vinden én begrijpen? Hoe zorgen we voor de juiste connecties tussen sociaal ondernemers en aankopers op het juiste moment?

Uitdaging 4: Training en capaciteitsopbouw op het gebied van technisch-juridische kwesties.
Welke instrumenten en overwegingen kunnen we inzetten om het inkoopproces beter af te stemmen op sociaal inkopen? Welke juridische beperkingen en opportuniteiten liggen er? Hoe ontsluiten we de kennis hierrond beter?

Over het project

Wij zijn partner in het Buy Social B2B project. We zitten in een consortium met europese partners. Samen met vlaamse pioniers en internationale koplopers op het vlak van best practices willen we succesvolle Buy Social-strategieën uitwerken.

Het Buy Social Europe B2B-project maakt deel uit van een wereldwijde beweging, die draait rond een sterke transnationale samenwerking, opgebouwd op een even sterke lokale en nationale focus op duurzame sociale aanbesteding.

Vertel me meer!

Popel je om mee te doen?

  • Ben je zelf sociaal ondernemer die meer wil verkopen aan bedrijven, overheden of social profit?
  • Wil je graag actief nadenken over hoe jouw organisatie meer impact kan inkopen?
  • Ben je op zoek naar handvaten, netwerk en samenwerking?

Laat het weten aan Caroline@socialeinnovatiefabriek.be Ze geeft je meer info en nodigt je uit voor komende activiteiten.

Nieuwsgierig naar meer? Go social!

  • Ben je een lezer en heb je nood aan wat literatuur en kennis over sociaal inkopen? Duik in onze Mural en open heel wat links en leesvoer. Vul gerust ook zelf jouw links naar inzichten en praktijken toe.
  • Word lid van de Buy Social LinkedIn groep. Zo word je ineens in een internationaal bad gedompeld aan inspirerende praktijken, nieuws, netwerk en events.
  • Hou onze sociale media in de gaten (je vindt ze in de footer).

Wat er al verscheen

Webinar sociaal aankopen 20250613

Webinar sociaal inkopen: Tijd voor verkoop met impact!

13 juni 2025 12:00 -13:30
Online

Ontdek hoe je jouw aanbod in de markt legt bij aankopers van zowel overheden als bedrijven om je impact te vergroten.

Impact verkocht

Impact verkocht! Sociaal ondernemers in het vizier van aankopers

9 mei 2025

Leer hoe je als sociaal ondernemer succesvol inspeelt op aankoopprocedures om jouw impact zichtbaar én onweerstaanbaar te maken voor aankopers.

Connecting the dots 2600x1460

Aan de slag met sociaal inkopen

21 maart 2024

Naar aanleiding van World Sustainable Procurement Day zetten we sociaal inkopen in de verf. Ook wij verbinden mensen rond het thema. Op 5 maart nodigden we in samenwerking met The Shift stakeholders uit om uit te wisselen. Ontdek in dit artikel de vier uitdagingen om sociaal inkopen mogelijk te maken.