Ga verder naar de inhoud

Aan de slag met sociaal inkopen

21/03/2024

Vandaag, 21 maart, is het World Sustainable Procurement Day. Een dag waarop we sociaal inkopen in de verf zetten. Ook wij verbinden mensen rond het thema. Op 5 maart nodigden we in samenwerking met The Shift inkopers, impactondernemers, ondersteuningsorganisaties en overheden uit om inkoop te verkennen als instrument en hefboom voor duurzaamheid, innovatie en goed ondernemerschap. Ontdek hieronder de vier uitdagingen om sociaal inkopen mogelijk te maken.

Sociaal inkopen?

Wist je dat … 60% van de ecologische en sociale voetafdruk van bedrijven wordt bepaald door de aanvoerketen en leveranciers? Ook overheden en organisaties uit de social profit (denk aan ziekenhuizen, scholen, sociale economie,…) en middenveldorganisaties besteden geld in hun aanvoer- en waardeketen. Denk bijvoorbeeld aan een gemeente die ervoor kiest om schoonmaakdiensten aan te schaffen bij een bedrijf dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst heeft, in plaats van simpelweg voor de goedkoopste optie te gaan. Dit geeft bovendien ook invulling aan haar lokaal integratiebeleid.

Inkopen is dus een kritische en strategische hefboom voor het creëren of ondersteunen van maatschappelijke impact. Duurzaam aankopen, impact inkopen, buy social, sustainable procurement… het zijn termen die niet meer weg te denken zijn. In België hebben we al mooie praktijken en veel kennis in huis maar de schaal waarop we aan sociaal inkopen doen is nog té klein. Dat kan beter.

Connecting the dots 2600x1460

Connecting the dots

In maart kwamen we samen om te verkennen wat de uitdagingen zijn rond social inkopen. We tankten inspiratie bij Timo Worrall, Director Global Supplier Diversity & Inclusion bij Johnson & Johnson. Hij duidde Johnson & Johnson’s strategie over wie meer betrokken moet zijn bij de toeleveringsketen om impact te creëren. Dat zijn bedrijven die in handen zijn van vrouwen, minderheden, LBGTQI én sociale ondernemingen. Johnson & Johnson engageerde zich ook in het bredere ecosysteem door samenwerking met o.a. Social Enterprise UK en de Buy Social Challenge.

Na deze inspirerende getuigenis focusten we op de Belgische context. We verkenden de actoren en het systeem in de zaal via een uitgebreide ronde tafel waar elke deelnemer zichzelf kon voorstellen en zijn eigen ambities, uitdagingen of behoeften op het gebied van sociale en impact inkopen kon delen.

Vier uitdagingen om sociaal inkopen mogelijk te maken

Dankzij de ronde tafel konden de brandende vragen worden geïdentificeerd die we moeten aanpakken om meer sociaal inkopen en leveren mogelijk te maken. De volgende uitdagingen kwamen bovendrijven en werden besproken tijdens rondetafelgesprekken.

Uitdaging 1: Waardepropositie van sociale inkoop.
Hoe demonstreren we nog meer en beter welke voordelen sociale inkoop oplevert in termen van impact én competitiviteit voor de aankoper?

Uitdaging 2: Innoveren en trainen voor impact aanbestedingsprocedure.
Hoe kunnen inkooppraktijken vernieuwd worden? Hoe werken we drempels zoals kortetermijndenken, complexiteit en starre processen weg? Welke aankoopprocedures zijn interessant voor welke soort impactaankoop.

Uitdaging 3: Matchmaking tussen sociaal ondernemers en inkopers.
Hoe zorgen we dat sociaal ondernemers en inkopers elkaar beter vinden én begrijpen? Hoe zorgen we voor de juiste connecties tussen sociaal ondernemers en inkopers op het juiste moment?

Uitdaging 4: Training en capaciteitsopbouw op het gebied van technisch-juridische kwesties.
Welke instrumenten en overwegingen kunnen we inzetten om het inkoopproces beter af te stemmen op sociaal inkopen? Welke juridische beperkingen en opportuniteiten liggen er? Hoe ontsluiten we de kennis hierrond beter?

We gaan verder aan de slag met deze input en alle waardevolle input die we als partner in het Buy Social B2B project ontvingen. Verwacht je dus zeker aan meer actie, nieuws en inspiratie rond dit topic.

Vertel me meer!

Popel je om mee te doen?

  • Ben je zelf sociaal ondernemer die meer wil verkopen aan bedrijven, overheden of social profit?
  • Wil je graag actief nadenken over hoe jouw organisatie meer impact kan inkopen?
  • Ben je op zoek naar handvaten, netwerk en samenwerking?

Laat het weten aan Caroline@socialeinnovatiefabriek.be Ze geeft je meer info en nodigt je uit voor komende activiteiten.

Nieuwsgierig naar meer? Go social!

  • Volg vandaag enkele interessante online sessies van de Impact Summit in Den Haag georganiseerd door het Social Economic World Forum.
  • Ben je een lezer en heb je nood aan wat literatuur en kennis over sociaal inkopen? Duik in onze Mural en open heel wat links en leesvoer. Vul gerust ook zelf jouw links naar inzichten en praktijken toe.
  • Word lid van de gloednieuwe Buy Social LinkedIn groep. Zo word je ineens in een internationaal bad gedompeld aan inspirerende praktijken, nieuws, netwerk en events. De Sociale InnovatieFabriek is partner in dit project.
  • Hou onze social media in de gaten (je vindt ze in de footer)
Buy Social Europe B2 B press hands

Meer artikels

Groepsfoto Start up club

Dit zijn onze starters van de Impact Start-Up Club

19 april 2024

Van kwalitatieve kinderopvang tot buurtcommunicatie voor je bouwwerf. Het is slechts een greep uit de 10 geselecteerde ideeën van de Impact Start-Up Club. We stellen de start-ups van deze nieuwe voorjaarseditie graag aan je voor.

Parlangi

Hoe Parlangi traag maar zeker haar werking opschaalt

14 maart 2024

Via Parlangi oefent iemand een andere taal door te videochatten met een vrijwillige moedertaalspreker. Oprichter Ad Geudens droomt ervan om in heel Europa leerlingen via videogesprekken met elkaar in contact brengen. Maak kennis met Parlangi!

Leertraject social intrapreneurship coach 4

Zo leren deze toppers hun eigen collega's coachen rond maatschappelijke innovatie.

1 februari 2024

Maatschappelijk ondernemen en innoveren kan je ook aanleren aan jouw eigen collega's. Hoe? Dat ontdekten 12 werknemers van verschillende ondernemingen in het 5-delige leertraject Social Intrapreneurship Coach. We zochten hen op tijdens hun laatste workshopdag.