Ga verder naar de inhoud

Schalen: de vijf grootste misverstanden

18/09/2020

Heb je je sociale onderneming stevig op de rails? Dan denk je wellicht na over schalen. Maar wat is schalen nu wel, en wat niet? We vroegen het aan Kaat Peeters, impactmaker, voormalig directeur van de Sociale InnovatieFabriek en auteur van Leaving a Lecagy (2020), een boek over schalingsstrategieën.

Kaat Peeters foto Sophie Nuytten
Sophie Nuytten

Misverstand 1: Schalen is gelijk aan groeien

Kaat: “Veel ondernemers interpreteren schalen als groeien: meer omzet, meer klanten, meer medewerkers, een sterkere marktspositie … Maar voor sociale ondernemingen gaat het in de eerste plaats over nog meer positieve impact hebben. De eenzijdige blik op schalen zorgt wel eens voor misverstanden. Capaciteitsuitbreiding is één antwoord, maar er zijn ook nog andere strategieën om je impact op te schalen.”

Misverstand 2: Om te schalen, heb je een groot team nodig

Kaat: “Soms kun je met drie medewerkers je impact gigantisch doen groeien, door de juiste keuzes te maken. Je kan ervoor kiezen om je community in te zetten, of om de publieke opinie te beïnvloeden via storytelling … Voor bepaalde schalingsstrategieën heb je echt geen groot team nodig. Het gaat erom om slimme keuzes te maken wat er wel en niet haalbaar is met je team.”

Misverstand 3: Schalen móet

Kaat: “Er ligt een grote druk op de schouders van sociaal ondernemers. Als in: ‘Hé, je bent goed opgestart, het is nu tijd om te gaan schalen.’ Maar waarom? Ik vind het prima als je je focust op goed werk doen in je eigen onderneming. Door je eigen ding goed te doen, kun je anderen gaan inspireren. Dat is ook een vorm van schalen, alleen heb je het dan niet zelf onder controle. Maar moet dat dan? Dat is maar de vraag. Het is in elk geval interessant om jezelf die vraag te stellen.”

Misverstand 4: Door te schalen gaan sociale ondernemingen meer op klassieke bedrijven lijken

Kaat: “Sociaal ondernemers die aan het schalen zijn, krijgen reacties als ‘Goed bezig! Straks kan je je beginnen meten met de grote jongens’. Ik krijg daar de kriebels van. Alsof dat de ultieme droom is van sociaal ondernemers. Alsof het voordien alleen maar speeltijd was. Het doel is niet om zo veel mogelijk te lijken op een klassiek bedrijf. Da’s niet de manier die systeemverandering gaat brengen. Sociale ondernemingen zijn straf door hun impactgedrevenheid.

Misverstand 5: Je moet één strategie kiezen om te schalen

Kaat: “Dit is vaak de grootste eye-opener voor deelnemers van mijn workshops. Je kan de verschillende schalingsstrategieën gerust combineren. Je kan kiezen voor scaling up, maar ondertussen ook het publieke debat aanwakkeren, in commissies zitten om het beleid te beïnvloeden (scaling deep), activiteiten afbouwen die niet de gewenste impact genereren (scaling down) … Sociaal ondernemers zijn dat vaak al allemaal aan het doen. Dit benoemen versterkt hen om al die inspanningen te bekijken als elementen van hun schalingsverhaal.”

Meer artikels

Schaalstrategieën

Podcastreeks schaalstrategieën: vier impactondernemers die hun impact willen vergroten

20 februari 2025

Kom meer te weten over onze mini-reeks over schaalstrategieën waarin de drijvende krachten achter Ohne, Welcome To My Garden, Blommm en Tip Toh vertellen hoe ze hun bedrijf verder doen groeien en vooral: hoe ze hun impact vergroten.

Innovative traditional

Social Intrapreneurship: de kracht van innovatie binnen organisaties

17 januari 2025

Sociale innovatie hoeft niet altijd van buitenaf te komen. Ook binnen bestaande organisaties schuilt een enorme veranderkracht. Door social intrapreneurship kunnen bedrijven, overheden, en maatschappelijke organisaties hun innovatiekracht inzetten om oplossingen te vinden voor maatschappelijke en ecologische uitdagingen. Ontdek hoe ons leertraject organisaties helpt om deze kracht te ontketenen en medewerkers stimuleert om een verschil te maken – voor de maatschappij én hun eigen werkplezier.

Dit was 2024

Het ABC van 2024

17 december 2024

Een jaar waarin sociaal innovatoren en ondernemers grenzen bleven verleggen. Een jaar waarin we samenwerkingen versterkten, nieuwe trajecten lanceerden en met onze internationale partners sociale innovatie naar een hoger niveau tilden.