Schalen: de vijf grootste misverstanden
18/09/2020
Heb je je sociale onderneming stevig op de rails? Dan denk je wellicht na over schalen. Maar wat is schalen nu wel, en wat niet? We vroegen het aan Kaat Peeters, impactmaker, voormalig directeur van de Sociale InnovatieFabriek en auteur van Leaving a Lecagy (2020), een boek over schalingsstrategieën.
Misverstand 1: Schalen is gelijk aan groeien
Kaat: “Veel ondernemers interpreteren schalen als groeien: meer omzet, meer klanten, meer medewerkers, een sterkere marktspositie … Maar voor sociale ondernemingen gaat het in de eerste plaats over nog meer positieve impact hebben. De eenzijdige blik op schalen zorgt wel eens voor misverstanden. Capaciteitsuitbreiding is één antwoord, maar er zijn ook nog andere strategieën om je impact op te schalen.”
Misverstand 2: Om te schalen, heb je een groot team nodig
Kaat: “Soms kun je met drie medewerkers je impact gigantisch doen groeien, door de juiste keuzes te maken. Je kan ervoor kiezen om je community in te zetten, of om de publieke opinie te beïnvloeden via storytelling … Voor bepaalde schalingsstrategieën heb je echt geen groot team nodig. Het gaat erom om slimme keuzes te maken wat er wel en niet haalbaar is met je team.”
Misverstand 3: Schalen móet
Kaat: “Er ligt een grote druk op de schouders van sociaal ondernemers. Als in: ‘Hé, je bent goed opgestart, het is nu tijd om te gaan schalen.’ Maar waarom? Ik vind het prima als je je focust op goed werk doen in je eigen onderneming. Door je eigen ding goed te doen, kun je anderen gaan inspireren. Dat is ook een vorm van schalen, alleen heb je het dan niet zelf onder controle. Maar moet dat dan? Dat is maar de vraag. Het is in elk geval interessant om jezelf die vraag te stellen.”
Misverstand 4: Door te schalen gaan sociale ondernemingen meer op klassieke bedrijven lijken
Kaat: “Sociaal ondernemers die aan het schalen zijn, krijgen reacties als ‘Goed bezig! Straks kan je je beginnen meten met de grote jongens’. Ik krijg daar de kriebels van. Alsof dat de ultieme droom is van sociaal ondernemers. Alsof het voordien alleen maar speeltijd was. Het doel is niet om zo veel mogelijk te lijken op een klassiek bedrijf. Da’s niet de manier die systeemverandering gaat brengen. Sociale ondernemingen zijn straf door hun impactgedrevenheid.
Misverstand 5: Je moet één strategie kiezen om te schalen
Kaat: “Dit is vaak de grootste eye-opener voor deelnemers van mijn workshops. Je kan de verschillende schalingsstrategieën gerust combineren. Je kan kiezen voor scaling up, maar ondertussen ook het publieke debat aanwakkeren, in commissies zitten om het beleid te beïnvloeden (scaling deep), activiteiten afbouwen die niet de gewenste impact genereren (scaling down) … Sociaal ondernemers zijn dat vaak al allemaal aan het doen. Dit benoemen versterkt hen om al die inspanningen te bekijken als elementen van hun schalingsverhaal.”
Meer artikels
Aan de slag met sociaal inkopen
Naar aanleiding van World Sustainable Procurement Day zetten we sociaal inkopen in de verf. Ook wij verbinden mensen rond het thema. Op 5 maart nodigden we in samenwerking met The Shift stakeholders uit om uit te wisselen. Ontdek in dit artikel de vier uitdagingen om sociaal inkopen mogelijk te maken.
Hoe Parlangi traag maar zeker haar werking opschaalt
Via Parlangi oefent iemand een andere taal door te videochatten met een vrijwillige moedertaalspreker. Oprichter Ad Geudens droomt ervan om in heel Europa leerlingen via videogesprekken met elkaar in contact brengen. Maak kennis met Parlangi!
Zo leren deze toppers hun eigen collega's coachen rond maatschappelijke innovatie.
Maatschappelijk ondernemen en innoveren kan je ook aanleren aan jouw eigen collega's. Hoe? Dat ontdekten 12 werknemers van verschillende ondernemingen in het 5-delige leertraject Social Intrapreneurship Coach. We zochten hen op tijdens hun laatste workshopdag.