GameChangers gebruikt Impact Track om de effecten van hun coaching rond gameverslaving te meten.
24/08/2023
GameChangers ondersteunt gamers en hun omgeving bij gezond gamegedrag. Via verschillende soorten coaching helpt de organisatie gamers naar een betere on/offline-balans. Maar hoeveel impact hebben hun activiteiten exact? Dat willen initiatiefnemers Matthias en Bavo achterhalen met de online tool Impact Track.
Preventie en begeleiding van gameverslaving
Ooit waren Matthias Dewilde (professioneel spreker, coach &
auteur van het boek Game
Over) en Bavo Vroman (psycholoog, integratief psychotherapeut &
EMDR therapeut) gameverslaafd. Wat begon als een onschuldige hobby, mondde uit
in gedrag waarbij ze hun studies, sociale contacten en dag- en nachtritme
verwaarloosden.
In een periode waarin nog maar weinig begeleiding bestond rond gameverslaving,
raakten beide mannen met veel moeite en wat geluk uit de vicieuze cirkel.
Vandaag gebruiken ze hun eigen ervaringen om gameverslaafde jongeren en hun
netwerk te ondersteunen. Met de coöperatie GameChangers helpen
ze via coaching, cursussen, infosessies en workshops om game- en schermgebruik
in balans te houden en terug positief naar de toekomst te kijken.
Met Impact Track ontdekken waar groeimarge is voor impact
Een tijd geleden zette GameChangers een dashboard op in Impact Track, een online platform waarmee je gemakkelijk impactdata kan verzamelen, beheren, analyseren en communiceren.
Waarom hechten jullie belang aan databeheer?
Matthias: "GameChangers is nog steeds een startup, maar ons businessmodel is wel helder. Alleen, tot voor kort hadden we geen referentiepunt om na te gaan hoe impactvol we nu eigenlijk bezig zijn. We wisten wel dat de jongeren en hun netwerk die we begeleiden tevreden waren, maar hun ervaringen werden nergens gemeten of bijgehouden. We zagen ook dat een klein deel van onze doelgroep na bepaalde tijd terug in een gameverslaving herviel. We waren dus blij dat de Sociale InnovatieFabriek met een systeem kwam waarmee we onze impact op lange termijn in kaart kunnen brengen."
Op welke manier helpt Impact Track bij de impactmeting?
"Impact
Track is voor ons een feedbacktool om uit te zoeken met welke werkwijzen we wél
impact maken en welke activiteiten net iets minder effectief blijken. De data
die we ingeven, helpen ons om de gebieden in kaart te brengen waar onze impact
nog groeimarge heeft. Aan de hand van die exacte gegevens kunnen we onze
werkwijzen lichtjes aanpassen of verfijnen. Groot voordeel is dat Impact Track
volledig geautomatiseerd is. Er komen geen manuele Excel- of andere files aan
te pas. Via het online dashboard kunnen we stakeholders een overzichtelijk
beeld van onze impact geven en moeten we die info niet allemaal op onze eigen
website of in documenten verwerken."
Hoeveel tijd kostte het jullie om met Impact Track aan de slag te gaan?
"De tool is gebruiksvriendelijk, maar heeft ook veel mogelijkheden. Als sociaal ondernemer is het dus wat uitzoeken hoe je het platform op de juiste manier gebruikt voor jouw eigen werking. De 4 online groepsworkshops met Tomas De Groote van Sociale InnovatieFabriek waren een heel grote hulp. Anders hadden we nooit geweten waar te beginnen. Ik heb me even erg gefocust om alles goed te zetten en dan was ik er - buiten de workshops - een tiental uur mee bezig. Vooral het begin is lastig, maar dat is met elk begin zo. Je wordt er direct ingesmeten, moet nog al je indicatoren instellen, doelgroepen en stakeholders aanduiden... Dat is uiteraard ook te wijten aan onze business, die op meerdere doelgroepen focust. Nu de workshops voorbij zijn, kunnen we met onze vragen steeds terecht bij een contactpersoon van Impact Track."
Waarvoor willen jullie de resultaten van Impact Track gebruiken?
"De eerste stap is om de impact van onze activiteiten met jongeren en hun netwerk te delen op onze sociale media. In een volgende fase willen we de cijfers gebruiken om interessante samenwerkingen aan te gaan en eventueel subsidies aan te vragen voor onze sociale activiteiten. Aangezien Impact Track verbonden is aan de Sociale InnovatieFabriek, straalt dat toch een zekere autoriteit en betrouwbaarheid uit.”
Ook jouw impactdata beheren en communiceren met Impact Track?
Werk je mission first? Bouwt jouw project of concept dagelijks aan positieve maatschappelijke verandering? Impact Track helpt je om de impactdata van jouw organisatie te meten, beheren en communiceren. Je maakt al doende een webpagina van jouw organisatie of project, met real-time resultaten.
Sociale InnovatieFabriek is het aanspreekpunt voor Nederlandstalige gebruikers en organiseert geregeld opleidingen. Interesse? Neem dan zeker contact op met collega Tomas De Groote.
Leer werken met Impact Track (traject voorjaar)
Opleiding voor nieuwe abonnees van Impact Track. In 4 online sessies (16 & 23 april, 7 mei en 18 juni 2024) leer je werken met de tool.
Leer werken met Impact Track (traject najaar 1)
Opleiding voor nieuwe abonnees van Impact Track. In 4 online sessies (12, 19, 26 september en 7 november 2024) leer je werken met de tool.
Leer werken met Impact Track (traject najaar 2)
Opleiding voor nieuwe abonnees van Impact Track. In 4 online sessies (3, 10, 17 oktober en 3 december 2024) leer je werken met de tool.
Meer artikels
Dit zijn onze starters van de Impact Start-Up Club
Van kwalitatieve kinderopvang tot buurtcommunicatie voor je bouwwerf. Het is slechts een greep uit de 10 geselecteerde ideeën van de Impact Start-Up Club. We stellen de start-ups van deze nieuwe voorjaarseditie graag aan je voor.
Aan de slag met sociaal inkopen
Naar aanleiding van World Sustainable Procurement Day zetten we sociaal inkopen in de verf. Ook wij verbinden mensen rond het thema. Op 5 maart nodigden we in samenwerking met The Shift stakeholders uit om uit te wisselen. Ontdek in dit artikel de vier uitdagingen om sociaal inkopen mogelijk te maken.
Hoe Parlangi traag maar zeker haar werking opschaalt
Via Parlangi oefent iemand een andere taal door te videochatten met een vrijwillige moedertaalspreker. Oprichter Ad Geudens droomt ervan om in heel Europa leerlingen via videogesprekken met elkaar in contact brengen. Maak kennis met Parlangi!