Ga verder naar de inhoud

Maak jij verpakkingsvrije winkel Robuust mee groot?

29/04/2021

Robuust zoekt een co-investeerder om een nieuwe winkel te openen in Antwerpen. Founder Savina Istas lichtte ons de plannen toe.

Robuust Savina

“Onze huidige winkel ligt in de Reyndersstraat, in het toeristische deel van Antwerpen. Terwijl we onszelf zien als een buurtwinkel in hart en nieren. Daarom willen we een tweede winkel openen in een woonwijk. Dat wordt onze flagship store: een grotere winkel, met een nieuwe aankleding en vernieuwd aanbod. En voor die winkel zoeken we dus een nieuwe partner.”

Welk profiel zoeken jullie?

“We zijn op zoek naar een gedreven ondernemer. Ervaring in de voedingsretail is natuurlijk meegenomen. En interesse in een ecologische manier van leven is een must. Maar verder is het profiel erg ruim. We willen samen meer impact maken, daarom is de klik met de juiste persoon belangrijk.”

Hoe zie je die samenwerking precies?

“De belangrijkste aandeelhouder van de nieuwe Robuust blijft ‘moeder Robuust’. De huidige drie aandeelhouders zullen samen 75% van de inbreng doen. De co-investeerder stapt voor 25% in de nieuwe zaak. Dat is voor ons belangrijk omdat die nieuwe winkel onze flagship store wordt. Maar vanaf de derde winkel zal moeder Robuust in minderheid aandeelhouder worden.”

Wat maakt dat je vandaag klaar bent om op te schalen?

“Robuust was bijna 7 jaar geleden de eerste verpakkingsvrije winkel van België. In het begin was het echt knokken om te overleven. Het duurde een hele tijd voor het concept zijn weg vond bij het publiek. Na twee jaar begon de winkel goed te draaien. Dan heb ik kinderen gekregen en moest ik een nieuw evenwicht zoeken. Het werd zo druk dat ik in de zomer van 2020 even dacht om Robuust te verkopen. Maar Frederik Daeseleire stelde voor om mee in te stappen in de zaak. Ook Benjamin Vermeir, die toen bijna een jaar in de winkel werkte, is medevennoot geworden. Sinds oktober 2020 zijn we met drie aandeelhouders in de bvba. Dat zorgde voor energie en mentale ruimte voor nieuwe stappen. Zo zijn we volop bezig met een webshop, bijvoorbeeld, en nu ook een tweede winkel.”

Robuust Savina portret klein

Sinds we met drie vennoten zijn, is er meer energie en mentale ruimte voor nieuwe stappen

Savina Istas
Robuust binnen

Wat zijn jullie grootste uitdagingen om die tweede winkel te realiseren?

“De juiste persoon vinden in de eerste plaats (lacht). Verder zie ik geen grote obstakels. Om de winkel te financieren willen we deels een banklening aangaan. En ik vertrouw erop dat we een goede locatie gaan vinden. Voorlopig blijft ons werkgebied beperkt tot Antwerpen, wat een meevaller is voor de logistiek.”

Hoe zien je dromen eruit in de verre toekomst?

“Robuust zal altijd een buurtwinkel blijven. We willen geen supermarkt worden, en ook geen shop in shop in supermarkten. We gaan resoluut voor de korte keten en voor het kleinschalige, lokale karakter van de winkels. Maar we dromen wel van meerdere winkels, ook in meerdere steden. Hoe het er binnen tien jaar exact gaat uitzien, weet ik niet. De retail verandert snel. Het is een kwestie van mee te evolueren.”

Zijn jullie nog op andere manieren bezig om jullie impact op te schalen?

“We inspireren mensen om ecologischer te leven, via onze social media. We bezorgen onze niet-verkochte voeding aan vzw Ecokot, die de voeding verder verdeelt. Ten slotte bieden we een stageplek aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, via de VDAB. Wist je trouwens dat we op onze website bijhouden hoeveel plastic verpakkingen de klanten van Robuust vermijden? Ondertussen staat de teller al op bijna 1 miljoen verpakkingen. En dat is nog maar het begin!”

Ben jij de enthousiaste ondernemer die samen met Robuust meer impact wil maken?

Meer artikels

Schaalstrategieën

Podcastreeks schaalstrategieën: vier impactondernemers die hun impact willen vergroten

20 februari 2025

Kom meer te weten over onze mini-reeks over schaalstrategieën waarin de drijvende krachten achter Ohne, Welcome To My Garden, Blommm en Tip Toh vertellen hoe ze hun bedrijf verder doen groeien en vooral: hoe ze hun impact vergroten.

Innovative traditional

Social Intrapreneurship: de kracht van innovatie binnen organisaties

17 januari 2025

Sociale innovatie hoeft niet altijd van buitenaf te komen. Ook binnen bestaande organisaties schuilt een enorme veranderkracht. Door social intrapreneurship kunnen bedrijven, overheden, en maatschappelijke organisaties hun innovatiekracht inzetten om oplossingen te vinden voor maatschappelijke en ecologische uitdagingen. Ontdek hoe ons leertraject organisaties helpt om deze kracht te ontketenen en medewerkers stimuleert om een verschil te maken – voor de maatschappij én hun eigen werkplezier.

Dit was 2024

Het ABC van 2024

17 december 2024

Een jaar waarin sociaal innovatoren en ondernemers grenzen bleven verleggen. Een jaar waarin we samenwerkingen versterkten, nieuwe trajecten lanceerden en met onze internationale partners sociale innovatie naar een hoger niveau tilden.