Podcastreeks schaalstrategieën: vier impactondernemers die hun impact willen vergroten
20/02/2025
In onze mini-reeks rond schaalsstrategieën zoomen we vanaf 20 februari vier weken lang in op één van de vier schaalstrategieën die onze directeur Kaat Peeters in haar boek “Leaving a Legacy” beschrijft. De drijvende krachten achter Ohne, Welcome To My Garden, Blommm en Tip Toh vertellen hoe ze hun bedrijf verder doen groeien en vooral: hoe ze hun impact vergroten. Bovendien heeft Britt Buseyne er een prachtige podcastreeks van gemaakt in haar nieuwste afleveringen van Sustainababbels. In dit artikel vind je de links naar de podcast, de artikels in Trends en de kennisartikels over de schaalstrategieën.

Scaling out
20 februari
In de eerste aflevering getuigt duurzame supermarkt OHNE over haar keuze voor scaling out. Bij scaling out vergroten ondernemers hun impact door ervoor te zorgen dat ook anderen met hun oplossingen aan de slag kunnen.
- Bekijk het artikel in Trends Ons concept stelt de manier van consumeren ter discussie (20/02/2025)

Scaling up
27 februari
Welcome To My Garden is een netwerk van meer dan 7.000 hosts in Europa, die hun tuin gratis ter beschikking stellen als kampeerplek voor trage reizigers. In de tweede aflevering neemt Dries ons mee in hun scaling up strategie waarbij maatschappelijke winst de voorwaarde is voor groei. Welcome to My Garden wil het aantal trage reizigers verdubbelen om zo te schalen en hun impact te vergroten. 'We willen traag reizen als levensstijl promoten', klinkt het.
- Lees het artikel in Trends 'Maatschappelijke impact is de basisvoorwaarde voor groei, niet omgekeerd' (publicatie 27/02/2025, pg 98). Vanaf 27 februari te koop in je dagbladhandel.

Scaling deep
6 maart
In de derde aflevering vertelt duurzame bloemenwinkel Blommm hoe ze met de scaling deep strategie verandering creëerde in de bloemenindustrie. Via deze strategie verhoogt ze het bewustzijn van bloemenpesticides bij consumenten en inspireert ze andere bloemenwinkels door te tonen dat het ook anders kan.
- Lees het artikel in Trends 'Bloemen recht van het veld in de vaas' (publicatie 6 maart 2025)

Scaling down
12 maart
Tiptoh is een merk van plantaardige melk op basis van gele spliterwten. Zo bieden ze een duurzaam alternatief met niet alleen een lage impact op het klimaat, maar ook plantaardige melk die voedzaam en nutritioneel gezond is. Ze maakten een vliegende start doordat Delhaize hun product van bij de start in de rekken zette. Sinds augustus 2024 hebben de oprichters de samenwerking met Delhaize stopgezet en richten ze zich volledig op de barista's van koffiebars.
- Lees het artikel in Trends 'Van de supermarkt naar de koffiebar' (publicatie 12/03/2025, pg 66-67). Vanaf 12 maart te koop in je dagbladhandel.

Schrijf je in op onze gratis webinar over schaalstrategieën
Zoek je inspiratie hoe jij je impact wil vergroten? In een uur tijd loodst Kaat je door de verschillende schaalstrategieën met nog extra voorbeelden van sociaal ondernemers. Stel je vraag en sluit online mee aan tijdens je middagpauze op dinsdag 25 maart.

Schaalstrategie: scaling deep
In dit artikel lees je meer over de schalingsstrategie 'Scaling deep' en waarom Blommm via deze strategie haar impact wil vergroten.

Schaalstrategie: scaling down
In dit artikel lees je meer over de schalingsstrategie 'Scaling down' en getuigt Tiptoh over hun verandering van strategie door de jaren.

Schaalstrategie: scaling up
In dit artikel lees je meer over de schalingsstrategie 'Scaling up' en waarom Welcome To My Garden via deze strategie haar impact wil vergroten.
Meer artikels

Social Intrapreneurship: de kracht van innovatie binnen organisaties
Sociale innovatie hoeft niet altijd van buitenaf te komen. Ook binnen bestaande organisaties schuilt een enorme veranderkracht. Door social intrapreneurship kunnen bedrijven, overheden, en maatschappelijke organisaties hun innovatiekracht inzetten om oplossingen te vinden voor maatschappelijke en ecologische uitdagingen. Ontdek hoe ons leertraject organisaties helpt om deze kracht te ontketenen en medewerkers stimuleert om een verschil te maken – voor de maatschappij én hun eigen werkplezier.

Het ABC van 2024
Een jaar waarin sociaal innovatoren en ondernemers grenzen bleven verleggen. Een jaar waarin we samenwerkingen versterkten, nieuwe trajecten lanceerden en met onze internationale partners sociale innovatie naar een hoger niveau tilden.
