TriVelo: de sociale taxifiets
Nieuwkomers beter integreren en senioren mobieler en socialer maken: dat is de missie van TriVelo, een concept van Saar Fivez en Liesbet Colson. Nieuwkomers rijden met een taxifiets en maken zo korte verplaatsingen mogelijk voor senioren en minder mobiele mensen.
Een nieuwe oplossing? Check, want TriVelo is een uniek concept. Maatschappelijke impact? Check, want senioren worden mobieler en hebben meer sociale contacten dankzij TriVelo. Bovendien krijgen de nieuwkomers, die met de fietsen rijden, de kans om Nederlands te praten en mensen te leren kennen. Maar wat maakt nu precies de sterkte van zo’n sociaal innovatief concept?
Hiaat in het systeem: korte verplaatsingen van deur tot deur
Op het moment van ons gesprek met oprichters Saar Fivez en Liesbet Colson zit TriVelo in de laatste maand van het proefproject, dat loopt van april tot eind september 2021. Saar: “Met het proefproject wilden we testen of het concept zou aanslaan. Is het wenselijk? Zou het kunnen werken? Is er effectief een nood bij de korte verplaatsingen van deur tot deur? Mensen die niet ver kunnen stappen, kunnen een taxi nemen. Maar dat doen ze niet omdat de afstand zo klein is. Die korte verplaatsingen zijn dus een gat in de markt.”
Liesbet: “We maken verplaatsingen mogelijk die anders simpelweg niet zouden doorgaan. Zo brengen we een koppel elke vrijdagochtend naar de markt. Na de lunch pikken we hen weer op. Het is niet ver, maar fysiek lukt dat niet meer voor hen. Hetzelfde verhaal bij een vrouw die haar man gaat bezoeken in een woonzorgcentrum 500m verder in de straat. Onze vrijwilligers brengen haar drie namiddagen in de week naar het woonzorgcentrum: een prima en betaalbare oplossing. We halen die mensen echt uit hun kot, en uit de eenzaamheid.”
(Lees verder onder de foto.)
Missie: twee geïsoleerde doelgroepen verbinden
Ook het sociale element is een succesfactor van het concept. Saar werkte vroeger in de theaterwereld al met kinderen van nieuwkomers en zag hoe moeizaam de integratie vaak verloopt. Liesbet stelt dan weer in vraag hoe onze maatschappij de ouderen opzij schuift en in een woonzorgcentrum stopt. Zo ontstond het idee om nieuwkomers met senioren in contact te brengen, om het isolement voor beide doelgroepen te verbreken. Door senioren mobieler te maken, worden ze minder eenzaam. En door nieuwkomers sociale contacten te bieden, integreren ze vlotter.
Om de impact te meten van het project, houden Saar en Liesbet allerlei cijfers bij: het aantal ritten, het aantal vrijwilligers, het aantal afgelegde kilometers … Naast de kwantitatieve data verzamelen ze ook kwalitatieve data. Saar: “We nemen enquêtes af bij senioren die we al vervoerd hebben, om te peilen of TriVelo hen actiever, mobieler, socialer, minder eenzaam maakt. Vorig jaar volgden we een interessante cursus rond impact bij de Sociale InnovatieFabriek en De Punt. Daar leerden we om grondig na te denken over de impact die we willen bereiken, hoe we dat gaan aantonen en wat we gaan meten. Die tools zetten we nu om in de praktijk.”
Er is nog werk aan het businessmodel. Onze inkomsten gaan nu naar vrijwilligersvergoedingen en naar verzekeringen. Om TriVelo verder uit te bouwen, hebben we meer financiering nodig.
Businessmodel: grootste uitdaging is financiering
Het heetste hangijzer op dit moment? De financiering. Voor het proefproject kregen ze subsidies van Samen aan Zet en het Departement Ouderenzorg van OCMW Gent, en het Mobiliteitsbedrijf van Stad Gent. De taxifietsen mogen ze gebruiken van de Fietsambassade en van het Mobiliteitsbedrijf. Daarnaast zijn er de inkomsten uit de ritten: €3 voor een rit heen en terug, en €5 per uur voor een plezierrit.
De middelen gaan vooral naar vrijwilligersvergoedingen en naar verzekeringen. Liesbet: “Die vrijwilligersvergoeding vinden we erg belangrijk voor de nieuwkomers. Maar ons verdienmodel is niet commercieel: de inkomsten uit de ritten zijn absoluut niet voldoende om die vergoedingen te betalen. Tegelijk willen we de prijzen niet optrekken: zelfs €5 is soms al een drempel. Daar moeten we iets op vinden. Als we verdergaan, hebben we ook geld nodig voor fietsen, of we die nu kopen of huren. Tijdens deze proefperiode werken we allebei voor TriVelo naast ons hoofdberoep. Hoe groots we dit project precies zien in de toekomst, en wat dan professioneel betekent voor ons, daar zijn we nog niet uit. Maar in elk geval: mensen in dienst nemen, kost geld. Dat kunnen we op dit moment niet betalen met TriVelo.”
Samenwerken met lokale partners is een must
Liesbet en Saar zijn op dit moment allerlei financieringspistes aan het verkennen. “Misschien kunnen we met verschillende tarieven werken,” vertelt Saar. “Misschien kunnen we teambuildingsactiviteiten uitwerken voor bedrijven. Of misschien willen bedrijven ons project wel sponsoren. We hopen ook op een verdere samenwerking met Stad Gent.”
Stad Gent lag aan de basis van het proefproject. Toen er een oproep kwam naar vrijwilligers om senioren te vervoeren van en naar de lokale dienstencentra, trokken Saar en Liesbet hun stoute schoenen aan en gingen ze praten met de verantwoordelijken van dienstencentra. Saar: “Onze oplossing was een perfect antwoord op hun noden: de meeste verplaatsingen zijn minder dan 1 km, gebeuren met de auto, en er is een tekort aan vrijwilligers. Onze gesprekspartners waren enthousiast over het idee. Daarna hebben we extra partners aangesproken, zoals Refu Interim, IN-Gent en Fedasil, voor de instroom aan nieuwkomers. We bouwden ook ons netwerk uit van dienstencentra, woonzorgcentra, assistentiewoningen, buurtwerkers, wijkregisseurs … om de senioren te bereiken.”
Zit je met een innovatief concept? Test het gewoon uit. We hebben superveel geleerd uit dit proefproject.
Uitdagingen: een nieuw aanbod bekend maken en het Belgische weer
De fietstaxidienst is helemaal nieuw, wat ook voor uitdagingen zorgt. Liesbet: “De eerste maanden hebben we heel hard gewerkt om ons aanbod bekend te maken: we hebben flyers gemaakt, overal verspreid bij apotheken, wijkgezondheidcentra, we spraken de mensen op straat aan, en kregen gelukkig wat visibiliteit in de pers.”
Een andere uitdaging: het weer. “De fietsen zijn uitgerust met regenkappen en waterbestendige dekens”, vertelt Saar. “Mensen kunnen dus perfect droog zitten. Maar als het regent, krijgen we geen aanvragen voor ritjes. Dat doet ons twijfelen of we in de winter moeten verdergaan, of liever in de lente opnieuw opstarten.”
Tips voor pre-starters: doe het gewoon!
Hun beste tip voor andere mensen die met een concept in hun hoofd zitten? Test het uit. Liesbet: “Ons eerste idee ging nog alle kanten uit: we zouden nieuwkomers inzetten voor klusjes, verhuizingen, stages in de zorgsector … Kathleen van de Sociale InnovatieFabriek raadde ons aan om meer te focussen en gewoon te kijken of het werkt. Sowieso zijn we heel blij met deze stap, met het netwerk dat we nu hebben uitgebouwd, en met wat we hier geleerd hebben. Een andere tip: praat met zo veel mogelijk mensen. Mensen die mogelijk interesse hebben, maar zeker ook kritische stemmen. Uit elk gesprek leer je wel iets.”
Wil jij maatschappelijke impact maken met je onderneming? Volg net als Saar en Liesbet een opleiding voor startende sociaal ondernemers.
Oprichter: Saar Fivez en Liesbet Colson
Concept: Een fietstaxidienst voor senioren en minder mobiele mensen
Organisatie: TriVelo
Meer innovatoren
Lichtwerk: mens en technologie in balans
Lichtwerk rust bedrijven uit met Augmented Reality oplossingen om kwetsbare werknemers te ondersteunen bij hun taken.
Lieven D'hont: "Het begint te lukken"
Waar komt Lieven D'hont ’s morgens zijn bed voor uit? Wat is zijn missie, en hoe zorgt hij dat hij daarvoor ook betaald wordt?
Stadsmakersfonds: maatschappelijke herbestemming van bijzondere panden en unieke plekken
Stadsmakersfonds is actief in heel Vlaanderen en focust zich op thema’s als zorg en welzijn, het verbinden van buurten en de transitie naar een circulaire economie. Hun missie is helder: samen met anderen plekken creëren die bijdragen aan een socialere en duurzamere toekomst.