Ga verder naar de inhoud

"Dankzij de Impact Start-Up Club zetten we onze ideeën doelgerichter om naar de praktijk"

17/06/2022

In april startte de eerste lichting van de Impact Start-Up Club. Zes maanden lang coacht de Sociale InnovatieFabriek deze dertien start-ups met live sessies, inspiratiebezoeken bij andere ondernemers, netwerkmomenten, peer-coaching en tools. We brachten enkele deelnemers rond de tafel. Waarom nemen ze deel aan het traject? En op welke manier helpen de sessies hen om hun initiatief naar 'the next level' te brengen?

Impact Start Up Club groep 3

Enkele enthousiaste deelnemers

  • Sara Verhoeven van Ko-Lab, een hackerspace in Mechelen
  • Amke Bailleul van Loose parts play, dat kinderen laat spelen met recupmateriaal
  • Jelle Pauwels van Skillz, een jeugdbeweging rond gamen
  • Saar Fivez van TriVelo, een sociale taxifiets in Gent
Impact Start Up Club tools

Wat was jullie motivatie om mee te doen met de Impact Start-Up Club?

Jelle: "We wilden een nieuw idee voor onze kampen wat concreter uitschrijven: een roadmap maken, netwerkmogelijkheden in kaart brengen... Aanvankelijk dacht ik eraan om zelf veel clubjes oprichten, maar doorheen de sessies werd duidelijk dat we impactvoller groeien door bestaande clubs te ondersteunen."

Sara: "Het Ko-Lab-team en ik doen al vijf jaar oefeningen over waar we naartoe willen met de hackerspace. We voelden stilaan de nood om meer focus te krijgen en onze aanpak te professionaliseren."

Amke: "Ik hoopte meer pistes voor Loose PartsPlayte te ontdekken. Dat is intussen al het geval."

Saar: "Het traject was een uitgelezen kans om in alle drukte even stil te staan bij wat we exact nodig hebben om onze werking professioneler aan te pakken."

Logo skilzz

Het traject zorgt ervoor dat ik onze ideeën veel sneller in praktijk omzet. Dat de sessies elkaar zo snel opvolgen, verplicht me om de dingen niet te laten hangen.

Jelle Pauwels van Skillz
Impact Start Up Club groep2

Is het een meerwaarde dat de sessies in groep verlopen?

Jelle: "Zeker! Het is boeiend om te sparren met mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Dat relativeert je eigen werk en bezorgdheden ook wat. Het hoeft niet meteen allemaal perfect te zijn. Persoonlijk haal ik veel energie uit de peer-to-peer-sessies. Dan stel je een vraag, waarop de medecursisten antwoorden vanuit hun ervaringen. Ik kreeg al een paar nuttige tips."

Sara: "Ik ben ook heel enthousiast over het groepsproces. Tof om eens in contact te komen met mensen die vanuit andere invalshoeken denken. Bij Ko-Lab zitten we al een hele tijd vast op de vraag hoe we onze locatie kunnen bestendigen, zodat we niet steeds een invulling aan een leegstaand pand geven. Via de andere deelnemers ontdekte ik al veel andere mogelijkheden."

Jelle: "Het is een heel aangename groep. Onze initiatieven zijn zo verschillend dat er geen concurrentie is en we heel open en ongeremd kunnen communiceren. Ook begeleiders Karen en Tomas van de Sociale InnovatieFabriek zijn knappe koppen. Door al hun ervaring denken ze snel en leven ze zich gemakkelijk in jouw verhaal in."

Logo Kolab

Dankzij de tools en canvassen kunnen mijn vijf collega’s thuis ook goed mee volgen. De oefeningen triggeren je om dieper na te denken en niet te blijven hangen in de blokkades van je huidige situatie.

Sara Verhoeven van Ko-Lab
Impact Start Up Club tools 2

Waarom is het traject nu al geslaagd?

Amke: "Ik ontdekte dat je niet per se méér méér méér moet creëren om impact te krijgen. Je kan de dingen ook anders doen. Een andere eyeopener was dat ik mijn stakeholders op verschillende manieren kan betrekken. Een fijne leverancier kan ook in onze onze Raad Van Bestuur komen. Of hij kan klant worden en één van onze producten kopen."

Saar: "Waar zitten de hiaten in ons product of proces? Vaag weet je dat wel, maar de sessies dwingen je om daar veel concreter over na te denken. Ik besefte ook dat we meer marktonderzoek moeten doen om te ontdekken wat de mensen echt willen."

Sara: "De tools en methodieken zijn begrijpelijk opgebouwd, waardoor ik ze thuis nog eens met het team kan invullen. Het traject en de groep leiden ertoe dat we niet blijven hangen in de blokkades van onze huidige situatie. Onze losse ideeën worden naar een doelgericht punt gekanaliseerd."

Jelle: "Ik haalde veel energie uit de fietssafari, waar we langs bijzondere initiatieven in Brussel fietsten. We zagen voorbeelden van ondernemers die erin slaagden om het sociale aspect te koppelen aan een financieel gezonde werking. Maar de grootste meerwaarde va de Impact Start-Up Club? Omdat de sessies elkaar zo snel opvolgen, word je verplicht om sneller te gaan en de dingen niet te laten hangen. Dat verkort het traject van los idee tot effectieve start enorm."

Impact Start Up titelbeeld

Stel je kandidaat voor de nieuwe Impact Start-Up Club, die start in september 2023

De Impact Start-Up Club is een intensief traject voor starters uit non-profit of social profit, sociaal ondernemers en intrapreneurs. Samen nemen jullie deel aan 10 sessies verspreid over 6 maanden, waaronder een kick-off, praktijk safari, masterclasses, workshops, netwerksessies en peer-coaching. In september 2023 start een nieuwe cohorte. Interessse? De deadline voor aanmelding is 28 augustus 2023.

Meer artikels

Groepsfoto Start up club

Dit zijn onze starters van de Impact Start-Up Club

19 april 2024

Van kwalitatieve kinderopvang tot buurtcommunicatie voor je bouwwerf. Het is slechts een greep uit de 10 geselecteerde ideeën van de Impact Start-Up Club. We stellen de start-ups van deze nieuwe voorjaarseditie graag aan je voor.

Connecting the dots 2600x1460

Aan de slag met sociaal inkopen

21 maart 2024

Naar aanleiding van World Sustainable Procurement Day zetten we sociaal inkopen in de verf. Ook wij verbinden mensen rond het thema. Op 5 maart nodigden we in samenwerking met The Shift stakeholders uit om uit te wisselen. Ontdek in dit artikel de vier uitdagingen om sociaal inkopen mogelijk te maken.

Parlangi

Hoe Parlangi traag maar zeker haar werking opschaalt

14 maart 2024

Via Parlangi oefent iemand een andere taal door te videochatten met een vrijwillige moedertaalspreker. Oprichter Ad Geudens droomt ervan om in heel Europa leerlingen via videogesprekken met elkaar in contact brengen. Maak kennis met Parlangi!