Ga verder naar de inhoud

Met een bus vol Belgische sociaal innovatoren naar het Social Enterprise World Forum in Amsterdam

13/10/2023

Meer dan 90 sprekers uit 50 landen deelden op 11 & 12 oktober hun kennis en netwerk tijdens het Social Enterprise World Forum. Het internationale event over sociaal ondernemen zakte dit jaar voor het eerst af naar Amsterdam en bracht meer dan 2000 ondernemers, financiers en beleidsmakers uit de hele wereld samen. Ook België was present met een enthousiaste delegatie.

Sewf18


Bingo met de Belgen

We vullen een bus met Belgen en trekken naar het Social Enterprise World Forum in Amsterdam. Dat plan hing al enkele maanden in de lucht en afgelopen week was het zover. Zo'n 40 mensen uit ons ecosysteem stapten de bus op voor drie dagen netwerken en inspiratie tanken. Elke nostalgische dweep met busreizen werd vervuld: bingocijfers afroepen door de microfoon, lunchpakketten smikkelen, wachten op de achterblijver op het toilet...

Maar vooral, we grepen elke netwerkkans. Zowel met de Belgen onderling als met congresgangers van over de hele wereld. We leerden nieuwe mensen kennen en zagen oude bekenden terug. We verkenden nieuwe inhouden en bekeken bekende thema's vanuit een ander perspectief.

Deze inzichten namen de deelnemers mee naar huis

1. Samenwerking tussen publieke en private partijen

Als diensthoofd Sociaal Ondernemerschap van het Departement Werk en Sociale Economie keek Hans Rymenams met bijzondere interesse naar de manier waarop sociale innovatie in andere landen georganiseerd is. "Het ecoysteem van de Schotten lijkt heel goed te werken. Als sociaal ondernemer weet je bij elke fase snel waarheen om geholpen te worden. Publieke en private partijen werken er heel goed en efficiënt samen. Nederland loopt dan weer voorop op vlak van social procurement. Hun overheidsopdrachten, zowel nationaal als lokaal, hebben standaard criteria voor een sociaal aankoopbeleid. Dat zou bij ons beter moeten." Ook SIF-collega Sasha Tylzanowski keek met interesse over de grenzen. "In Ierland lijken sociale initiatieven veel beter samen te werken rond hun logistieke en ondersteunende diensten. Ze delen veel sneller boekhouders en logistiek medewerkers, waardoor ze meer tijd en focus overhouden voor hun core missie."

Bol

Het ecoysteem van de Schotten lijkt heel goed te werken. Als sociaal ondernemer weet je bij elke fase snel waarheen om geholpen te worden.

Hans Rymenams, Departement Werk en Sociale Economie

2. Aan de slag met steward ownership

Marleen Denef van Impact Advocaten kreeg zin om aan de slag te gaan met steward ownership. "Het is een redelijk nieuwe trend, dus je moet daar kritisch over blijven. Maar ik vind het zeker interessant om uit te zoeken welke ondernemingen baat zouden kunnen hebben bij het model." Het steward ownership-model is een ondernemingsvorm waarbij niet winstmaximalisatie, maar de missie van de onderneming centraal staat. Door andere mandaten te geven aan bestuur, stakeholders, financiers en werknemers zorg je dat de oorspronkelijke missie van je organisatie altijd op de eerste plaats blijft staan." Mieke Van Gramberen van Taborgroep wil zich na het congres ook verder verdiepen in steward ownership én in de mogelijkheden van AI. "Zoveel interessante tools om je nota's te ordenen en automatisch om te zetten naar verslagen of mails. Wat een tijdswinst. Volgende week ga ik de AI-tool FireFlies uittesten."

3. Nieuwe partnerschappen

Kringwinkel Antwerpen stapte met drie enthousiastelingen de bus op, onder wie algemeen directeur Hans Tops. "Tijdens de startsessie van het congres viel mijn oog op Roetz-Bikes, een onderneming die Amsterdamse weesfietsen verwerkt tot e-bikes. Hun atelier bleek gewoon achter de congreshal te liggen, dus we zijn meteen op bedrijfsbezoek gegaan. Hopelijk werken we ooit eens samen. Verder was het tof om te netwerken met mensen van over de hele wereld." Hans' collega Fred Goossens was geraakt door de passie van alle deelnemers op het congres. "Het geeft me nieuwe goesting om erin te vliegen en na te denken over hoe we onze Kringwinkels kunnen gebruiken om andere innovatoren of ondernemingen in de spotlights te zetten. We zijn een bekend merk; ons platform kan beslist nog meer betekenen voor anderen."

Ad Geudens van Parlangi deelt de mening van Fred. "Ik heb ook enorm genoten van de vibe. Zo'n verschil met ondernemersevents waar je aan de ingang eerst langs gesponsorde dure wagens moet passeren. Bovendien haalde ik ruimschoots mijn vooropgestelde doelen. Ik wilde minstens vijf nuttige contacten opbouwen en één nieuwe klant voor Parlangi binnenhalen. Missie geslaagd."

Bol

Door al die enthousiaste ondernemers te zien, wil ik nadenken hoe we onze Kringwinkels kunnen om ook andere innovatoren en ondernemingen in de spotlights te zetten.

Fred Goossens, Kringwinkel Antwerpen

4. Verfijnen van de elevator pitch

SIF-directeur Kaat Peeters deed letterlijk tientallen elevator pitches over Sociale InnovatieFabriek. "Telkens ik in de lift van het hotel stond, was er wel één of andere congresganger aan wie ik onze organisatie in een paar zinnen moest uitleggen. Er waren trouwens verschillende SIF-achtige organisaties van andere landen, zoals Social Enterprise NL, of ondersteunende netwerken uit Australië, Schotland en Thailand. Heel fijn om met hun werknemers te kunnen praten. Onze conclusie is dat sociaal innovatoren en ondernemers overal ter wereld met dezelfde behoeften zitten."

"Het congres stimuleert me om onze eigen werking nog eens op scherp te zetten," vertelt Katrien De Baets van Konekt. "Concepten als steward ownership en social procurement zijn relatief nieuw voor mij en ik wil wel verder uitzoeken of ze nuttig kunnen zijn onze missie nog beter te halen. Ook de oproep tot professionalisering blijft nazinderen. Wil je écht impact maken, dan moet je grotere capaciteiten aankunnen. Misschien door je activiteiten nog meer te focussen, via goede marketing... Verder was het concept van de busreis heel tof. Gewoon al door samen naar Amsterdam te gaan en samen op hotel te zitten, praatte je met zoveel mensen van dichtbij huis en legden we interessante bruggetjes. Het was echt de max."

Sewf19

Kathleen en Kaat kregen iedereen stil met de Inner Development Goals

Uit meer dan 700 inzendingen voor lezingen en workshops koos de organisatie van het SEWF die van collega's Kathleen en Kaat. Zij namen het publiek op hun eigen wijze mee in de Inner Development Goals. Dit internationaal kader van vaardigheden rond innerlijke groei en samenwerking moeten we dringend verder ontwikkelen willen we een antwoord bieden op alle crisissen die er al zijn en nog op ons afkomen.

Sewf 20

Bedankt aan het gezelschap voor de ambiance en strijdvaardigheid

Annelore Camps (Allez Chantez), Jan Smits (Stebo), Kris Aerts (Kunlabora), Claire Fobe (Hoplr), Eefje Cottenier (De Stuyverij), Frederik Matthijs (Trividend), Hannelore Waterschoot & Peter Depauw (S&L), Hilde Pitteljon & Kaat Delrue (Dominiek Savio), Katrien De Baets (Konekt), Paul Ongenaert (Voorzitter SIF), Rebekka Celis (Mariasteen), Soraya Wancour (Studio Ama), Marc Michils (Kom Op Tegen Kanker), Ad Geudens & Marc Frederix (Parlangi), Frank Dingemans & Fred Goossens & Hans Tops (Kringwinkel Antwerpen), Hans Rymenams (Departement Werk en Sociale Economie), Marleen Denef (Impact Advocaten), Bart Geernaert (De Republiek), Kim Swyngedouw (Enchanté), Ward Dekoninck (Gidts), Mieke Van Gramberen (Taborgroep) en het SIF-team: Karen Hiergens, Caroline Godts, Sasha Tylzanowski, An Kokken, Kathleen Melis, Ali Chari en Kaat Peeters.

Sewf4
Sewf14
Sewf3
Sewf9
Sewf6
Sewf5
Sewf10
Sewf13
Sewf11
Sewf

Ook de moeite:

Buy social europe B2 B b

Buy Social: inkopen met impact wordt een blijver

17 oktober 2023

Met het gloednieuwe consortium Buy Social Europe B2B gaan 23 partners uit 17 landen aan de slag rond één centraal thema: hoe zorgen we ervoor dat reguliere marktpartijen meer inkopen bij impactvolle ondernemers? Sociale InnovatieFabriek focust op de Belgische kansen en uitdagingen.

Meer artikels

Groepsfoto Start up club

Dit zijn onze starters van de Impact Start-Up Club

19 april 2024

Van kwalitatieve kinderopvang tot buurtcommunicatie voor je bouwwerf. Het is slechts een greep uit de 10 geselecteerde ideeën van de Impact Start-Up Club. We stellen de start-ups van deze nieuwe voorjaarseditie graag aan je voor.

Connecting the dots 2600x1460

Aan de slag met sociaal inkopen

21 maart 2024

Naar aanleiding van World Sustainable Procurement Day zetten we sociaal inkopen in de verf. Ook wij verbinden mensen rond het thema. Op 5 maart nodigden we in samenwerking met The Shift stakeholders uit om uit te wisselen. Ontdek in dit artikel de vier uitdagingen om sociaal inkopen mogelijk te maken.

Parlangi

Hoe Parlangi traag maar zeker haar werking opschaalt

14 maart 2024

Via Parlangi oefent iemand een andere taal door te videochatten met een vrijwillige moedertaalspreker. Oprichter Ad Geudens droomt ervan om in heel Europa leerlingen via videogesprekken met elkaar in contact brengen. Maak kennis met Parlangi!