Ga verder naar de inhoud

Zo leren deze toppers hun eigen collega's coachen rond maatschappelijke innovatie.

01/02/2024

Maatschappelijk ondernemen en innoveren kan je ook aanleren aan jouw eigen collega's. Maar welke sociale of ecologische uitdagingen pak je dan best aan? En hoe krijg je de collega's mee op de kar? Met die vragen gingen 12 werknemers van verschillende ondernemingen aan de slag in het 5-delige leertraject Social Intrapreneurship Coach. We zochten hen op tijdens hun laatste workshopdag.

Leertraject social intrapreneurship coach 4

"Hahaha, zoveel diepgang hadden ze bij Aldi wellicht niet verwacht toen ze de Emoji's uitbrachten!"

Een goede check-in-oefening zorgt altijd voor sfeer bij de start een workshop. Zo ook tijdens deze vijfde en laatste sessie van het leertraject Social Intrapreneurship Coach. Alle deelnemers graaien een Emoji uit de zak en vertellen tijdens een kringgesprek waarom die het best bij hun gemoed past .

🥵 "Ik kies de rood aangelopen sticky. Ook al voel ik met superziek, ik wou er écht graag bij zijn vandaag."
🤓 "Die met de omgekeerde bril. Tijdens het traject leerde ik de dingen op een andere, creatievere manier zien."
🤠 "De Emoji met de cowboyhoed, want het is best spannend dat we na vandaag écht met innovatie aan de slag moeten in onze eigen organisatie."

Leertraject social intrapreneurship coach 3

Uniek traject: de deelnemers geven zélf les aan hun medecursisten

Karen Hiergens is trainer bij Sociale InnovatieFabriek en begeleidt het traject samen met Melissa Plasschaert van Taborgroep. Ze knikt tevreden om wat de check-in teweegbrengt bij de groep en wou dat ze de oefening met de Emoji's zelf had uitgevonden.

"Het unieke aan dit traject is dat de deelnemers de workshops zélf aan hun medecursisten geven. Melissa en ik zijn hier vooral als facilitator om alles in goede banen te leiden. Iedereen die aan dit leertraject deelneemt, wil in zijn of haar eigen onderneming werken rond maatschappelijke innovatie. De bedoeling is dat ze na 5 sessies genoeg praktijkervaring en vertrouwen hebben om zelf een innovatietraject op te zetten waarbij ze hun eigen collega's coachen."

Samen met Melissa ontwikkelde Karen startpakketten voor elke sessie. Daarin vonden de deelnemers theorie en methodieken rond verschillende thema's. Tijdens de kick-off verdeelden ze de deelnemers in groepjes van 3 personen. Elk groepje kreeg een startpakket waarmee het één van de workshopdagen kon voorbereiden én begeleiden.

Bol

Je kunt vijf dagen naar een lesgever luisteren, maar daarmee ben je niet per se klaar om de theorie ook zélf toe te passen in je eigen onderneming. Door zelf een sessie te geven, oefen je ook je coaching-skills.

Joke, deelnemer van het leertraject

Lesgevers van de dag: Emmie, Jo en Klaas

Emmie, Jo en Klaas kregen tijdens de kick-off het startpakket over 'organisatiecultuur'. Met hun drieën nemen ze de groep vandaag mee in onderwerpen als pro-innovatieve cultuur en leiderschap. In welke mate staan het management en de werknemers van hun eigen ondernemingen open voor innovatie? Welke elementen moeten in de onderneming aanwezig zijn om samen met de medewerkers tot innovatie te komen?

Een zelf opgenomen AI-filmpje met een uit bits and bites opgetrokken vrouw zorgt voor de vrolijke noot. Vanop het grote scherm moedigt ze de groep aan en geeft complimenten voor de skills van de lesgevers. Een beetje zelfstoef kan nooit kwaad. Er wordt druk genoteerd en ook veel gelachen. Jo vertelt ons dat er 2 korte Teams-meetings nodig waren om de dag voor te bereiden. "Klaas, Emmie en ik hebben de taken verdeeld volgens onze eigen sterktes en vaardigheden. Fijn om vandaag te zien dat ieders talent ook tot zijn recht komt."

Leertraject social intrapreneurship coach b

"Het hoeft niet meteen perfect te zijn"

Medecursisten Joke en Illona zijn enthousiast over de manier waarop het trio de dag aanpakt. Zelf hadden ze - naar eigen zeggen - de pech om helemaal in het begin van het traject als coach aan bod te komen. "De thema's waren toen nog veel vager en abstracter," vertelt Joke. "Dat duwde me eerlijk gezegd wel uit mijn comfortzone."

Gelukkig ziet Joke ook de voordelen van die werkwijze: "Je kunt vijf dagen naar een lesgever luisteren, maar daarmee ben je niet per se klaar om die theorie ook zélf toe te passen. In het traject heb ik geleerd om dingen en methodieken uit te proberen zonder op voorhand te weten waar we zouden eindigen. Ik besef nu dat het niet erg is als iets niet meteen lukt. Je kan daar uit leren en als het moet iets nieuws proberen. Door aan mijn collega's te tonen dat niet alles meteen perfect moet zijn, hebben zij hopelijk ook minder schrik om breder en innovatiever te denken en te experimenteren."

Illona neemt als belangrijkste les het daadkrachtige mee. "In het begin van een innovatietraject moet je heel breed gaan kijken. Welke maatschappelijke uitdagingen liggen er en hoe kan je daar als onderneming een antwoord op bieden? Om te voorkomen dat je in rondjes blijft draaien, moet je die brainstormfase ook durven sluiten en beslissen waarmee je concreet aan de slag zal gaan. Je kan niet alles tegelijk aanpakken."

Leertraject

Opleiding van de toekomst

Het leertraject Social Intrapreneurship Coach kadert in het ESF-programma Opleidingen van de toekomst. Emmie, Jo, Klaas, Illona, Joke en de anderen nemen dus deel aan een pilootversie, waarin Sociale InnovatieFabriek en Taborgroep experimenteren met nieuwe werkvormen. Na dit testtraject zullen we de opleiding finetunen tot een algemeen toegankelijk opleidingspakket. Daarvoor krijgen we feedback van enkele externe experten. Zij evalueren de sessies van aan de zijlijn en maken hun bevindingen over aan Karen en Melissa.

Eén van hen is Patricia Van Dessel van VIVO - het Vlaams Instituut voor Vorming en Opleiding in de social profit. Elke opleidingsdag noteert Patricia hoe de oefeningen binnenkomen en welke vragen de deelnemers stellen. "Dat gaf onder meer interessante info over de opbouw van het traject. In het begin bleek daar nogal wat onduidelijkheid voor de deelnemers. Vandaag merk ik vooral op hoe enthousiast iedereen is. Er hangt een hele toffe sfeer in de ruimte."

Enkele tafels verder zit Soraya Vreye naarstig te typen. Als Learning en Development Expert bij De Opleidingscoach hielp ze mee bij de voorbereiding van het traject. "Samen bekeken we hoe we de sessies zouden aanpakken, wat de leerdoelen waren en hoe we die konden omzetten in impactvolle werkvormen." Vandaag turft Soraya het Hill-gehalte van de sessie. Hill staat voor 'high impact learning that lasts'. Oftewel: hoe bouw je leertrajecten die impact hebben. "Het doet me veel plezier om te zien dat de groepjes zo enthousiast aan de slag gaan met de werkpakketten. Een mooi staaltje participatief leren."

Logo leertraject

Ook zin gekregen? Stel je dan snel kandidaat voor het nieuwe leertraject Social Intrapreneurship Coach, dat start op 26 april 2024

Wegens groot succes starten we op 26 april een nieuw 'geüpgraded' groepstraject Social Intrapreneurship Coach. Na 5 workshopdagen ben je klaar om jouw collega’s te coachen om zélf maatschappelijk te innoveren.

In het traject...

... leer je behalve de theorie vooral de praktijk. Bijvoorbeeld: hoe faciliteer je bij collega's een debat over maatschappelijke uitdagingen? Waarop moet je letten als je een brainstorm organiseert? Oefeningen die jij in jouw eigen organisatie zou willen doen, test je uit op de andere deelnemers.

Na de 5 workshopdagen...

... ben je klaar om jouw collega's te coachen rond social intrapreneurship. Je gaat naar huis met een rugzak vol inspiratie, kennis, tools en praktische oefeningen, die je kan gebruiken wanneer je een innovatietraject opstart in jouw onderneming. Met de theorie én de eerste ervaring in de hand, ben je gesterkt om je collega's te begeleiden in intrapreneurship.

ESF logo Soft Skills csi b

Meer artikels

System Shakers groepsfoto c Frank Toussaint

Dit was System Shakers 2024!

19 november 2024
System Shakers was weer een dag vol inspiratie en verbinding! Samen hebben we een congres beleefd dat bol stond van enthousiasme,…
Collective Impact Lab web

Collective Impact Lab

26 september 2024

Wij geloven al meer dan 11 jaar dat werken rond impact dé sleutel is om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. Vele organisaties en innovatoren weten ook dat het zinvol is om de juiste impactdoelstellingen te formuleren en je gerealiseerde impact in kaart te brengen. Maar we zien ook dat impactevaluatie en het volhouden hiervan niet evident is. Het vraagt tijd, geld en expertise. Daar wil het Collective Impact Lab iets aan doen. Lees wat we van plan zijn met dit project.

Wintercircus collective bureaus web 1

Ontmoet de tien sociaal innovatoren van het Wintercircus Collective

19 september 2024

Sinds september 2024 zijn we partner van het Wintercircus. We kozen tien sociaal innovatoren die deel uitmaken van het Wintercircus Collective. In dit artikel lees je waarom dat collectief zoveel meer is dan een co-workingplek en wie lid is van deze community.