Blog

Chivas Venture @TNW: dit zijn de finalisten

Aankomen in Amsterdam Centraal, dat zijn fietsen, boten, water en toeristen. Deze dagen wordt de stad ook overspoeld met 15.000 techadepten uit de hele wereld die komen voor het TNW (The Next Web) festival. Vanavond luisteren ze in een arena naar de finalisten van The Chivas Venture. Deze internationale wedstrijd zet sociaal ondernemers die maatschappelijke uitdagingen oplossen met hun bedrijf in de kijker. Van producten die mensen met een visuele beperking helpen, kleding gemaakt van koeienstront, bamboe tandenborstels tot apps die boeren met klanten verbinden… en nog veel meer.

We spraken vandaag met de Belgische kandidaat Koen Van Pottelbergh van Adaptive Eyeworks. Hij wil de levenskwaliteit van miljoenen mensen verbeteren door betaalbare en toegankelijke brillen. Zijn brillen kan je zelf scherp stellen, zodat je geen professionele oogarts meer nodig hebt. De gebruiker draait gewoon aan de focusknop tot hij of zij scherp ziet. Een ‘eenvoudige’ oplossing die ervoor zorgt dat kinderen in het Zuiden het schoolbord opnieuw kunnen zien en hun ouders veiliger kunnen werken, ook als er geen oogarts in de buurt is.

Productoplossingen voor mensen met een beperkt of geen zicht, is ook de focus van andere sociaal ondernemers in de Venture. Zsofia Tillinger uit Hongarije: “Mijn collega zat op een dag op een bus en zag een blinde worstelen met een voorleestoestel om de vertrektijden te ontcijferen. Die apparaten bestaan al en zijn goed, maar doordat je moet luisteren naar de boodschap die het toestel vertaalt, moet je je afsluiten voor andere geluiden. Je kan de conversatie met vrienden tijdens een etentje niet blijven volgen, als je ondertussen naar het auditief vertaalde menu moet luisteren. Daarom ontwikkelden we Gloveye.” Gloveye is soft- en hardware: via een app neem je een foto van tekst op papier. Die wordt vertaald naar braille op een handschoen. Eind november zal de handschoen te koop zijn via een webshop en blindenorganisaties.

In Spanje ontwikkelt Eric Sicart met Braibook de eerste braille e-reader. Wie slechtziend of blind is, kan een digitaal boek of document uploaden. De reader, waar je je vinger in schuift, vertaalt het meteen in braille. Eenvoudig èn geniaal.

Chizu Nakamoto heeft eigenlijk twee ‘thuislanden’: met haar moeder aka salesmanager bouwt ze in Japan het modemerk Ricci Everyday uit en in Oeganda traint ze vrouwen die het textiel naaien. Ricci Everyday is een ethisch modemerk. Ze geven werk aan een 20-tal Oegandese vrouwen, die ze opleiden om trendy reistassen te naaien. Met een fair inkomen kunnen de voornamelijk alleenstaande moeders hun kinderen naar school sturen. Chizu: “Ik werkte jarenlang als ‘normale’ kantoorbediende voor een bedrijf in Tokio. Tot de aardbeving van 2011 me letterlijk en figuurlijk wakker schudde. Zoals zo veel van mijn vrienden en collega’s, begon ik me vragen te stellen over hoe we onze maatschappij organiseren en hoe we met materialen omgaan. Ik begon voor een ngo te werken met vrouwen in Uganda, alleenstaande moeders die hun kinderen moeten proberen te voeden… Terug thuis zette ik Ricci Everyday op, een sociaal onderneming die reistassen verkoopt die gemaakt worden door Oegandese vrouwen in ons atelier. We verkopen in grootwarenhuizen, online en via pop-upwinkels. Onze productie stijgt elk jaar met 300%. De grote uitdagingen zijn nu het upscalen van de productie en hoe we in deze moeilijke industrie – mode draait om grote volumes en snelle sales – het verschil kunnen maken.”

Kim Lim Yuet uit Maleisië is net bezig sausen uit te stallen, als we haar vragen waar die vandaan komen. “We runnen een catering business. Het eten wordt gemaakt door vluchtelingen uit Jemen, Afrika, Syrië en Sri Lanka die officieel in het land verblijven maar niet op de klassieke arbeidsmarkt kunnen werken. We selecteren en trainen een groep vrouwen, die van thuis uit de heerlijkste traditionele gerechten bereiden. The Picha Project regelt de bestellingen en het vervoer naar de klant.” Niets zo lekker als ‘mama food’! Hoe kwam ze erbij om dit op te starten? “Op de school van mijn kinderen waren er kinderen wiens ouders gevlucht zijn en niet konden werken. We wilden hen een nieuw doel èn een inkomen geven.”

Ook voeding en afval is big ‘social’ business bij de Chivas Venture finalisten. Zo werkt Olga Marcenac uit Bulgarije met de zwarte wapenvlieg. Vergelijkbaar met het Belgische Millibeter kweekt Nasekomo de larven van die vlieg op afval om hen te verwerken tot proteïnen voor dierenvoeding. Diego Cruz uit Colombia heeft het met Arthrofood voor krekels: die worden verwerkt tot voedingsbron voor proteïnesnacks of meel. Roxame Bitoleanu uit Romenië focust met Taraba Virtuala dan weer op fruit en groeten. Als aanvulling bij de klassieke boerenmarkten, kan je via de app rechtstreeks lokale producten bestellen bij boeren. Die krijgen de bestellingen gebundeld en handig weergegeven op hun profiel, en brengen de bestellingen vervolgens naar de klanten. Je krijgt de boer zelf dus te spreken.

Wie de Chivas Venture die avond won? Dat lees je uitgebreid hier.