Nieuws

Lessenreeks: Maak werk van impact

Je investeert dagelijks positieve energie, tijd, geld… in jouw innovatieve sociale onderneming. Dat doe je ‘impact first’, want je wilt een positieve impact hebben op mens en maatschappij. Wat betekent impact concreet voor je doelgroepen, klanten, investeerders en partnerorganisaties? Hoe zorg je ervoor dat je project de gewenste impact heeft? Wat brengt dit op voor jouw organisatie, en voor wie in jou investeert?

In deze lessenreeks leer je hoe je de maatschappelijke impact van jouw organisatie kan benoemen, meten en inzetten om nog meer impact te hebben. Begrippen als theory of change, dataverzameling, impact-dashboards en investeringsstrategie klinken jou bekend de oren na deze workshopreeks. Uiteraard linken we ook naar je communicatie strategie, je stakeholder werking, financiering en je verdienmodel. Met deze inzichten kan je aan de slag om je werking impactvoller te maken, medewerkers te motiveren of over je impact te communiceren.

Je kan inschrijven op de hele lessenreeks (4 workshops) of à la carte de sessies kiezen die voor jou relevant zijn.

#1: Workshop Theory of Change (13 februari 2020) 
Je hebt een innovatief idee of project dat de wereld of het leven van mensen beter maakt? Dan wil je graag zo impactvol mogelijk werken. In deze workshop leer je je hoe je een project of actie impactvol kan ontwerpen. Je doet inspiratie op uit praktijkvoorbeelden en gaat meteen ook zelf aan de slag. We lichten ook een tipje van de sluier op, over hoe je de gewenste impact kan evalueren en monitoren.
Meer info 

#2: Workshop Impact meten (10 maart) 
Je impact scherp stellen en tastbaar maken, zorgt ervoor dat iedereen weet dat je project de goede richting uitgaat. Maar hoe kan je die impact tonen aan anderen? Zijn zaken als sociale cohesie, empowerment, afstand tot de arbeidsmarkt of attitudewijziging wel te meten, en hoe dan? Waar begin ik en welke stappen moet ik zetten? Deze interactieve workshop toont je de weg naar antwoorden op maat van jouw project. Samen komen we tot een meetplan dat je kan uitvoeren. 
Meer info 

#3: Impactvol investeren (23 april) 
Sociaal investeerders realiseren een positieve impact op de samenleving door te investeren in sociale organisaties of ondernemingen, of door zelf maatschappelijk gerichte acties op te zetten. Om hun positieve impact zo groot mogelijk te houden, doen sociaal investeerders aan zelf-evaluatie. Wat is mijn investeringsstrategie? Op welke actiedomeinen zet ik in, om mijn financiële of niet-financiële investering zoveel mogelijk te laten renderen?
Sociaal investeerders kunnen in deze sessie inspiratie opdoen om hun investeringsproces en -logica te verfijnen. Ben je een sociale organisatie die zowel van overheden als privé-investeerders ondersteuning wenst, dan kijk je in deze workshop over het muurtje van de dagelijkse investeringspraktijk.
Meer info 

#4: Impact communiceren (19 mei)
Je hebt een duidelijk zicht op de maatschappelijke uitdaging waar jouw project een antwoord op biedt. Maar hoe communiceer je dit alles best naar jouw stakeholders: klanten, gebruikers, sponsors, collega’s …? Hoe breng jij de resultaten van jouw werk in beeld? Tijdens de workshop ‘Impact communicatie’ krijg je voorbeelden en inspiratie om jouw impact op een overtuigende manier over te brengen. Kies je voor getuigenissen, storytelling, infographics of achtergrondartikels? En welke communicatiekanalen zet je daarvoor in? 
Lien De Ruycke, storyteller van We Are Tribe, deelt haar expertise en slaat ook de brug naar het werven van nieuwe vrijwilligers en overtuigen van filantropen door middel van een sterke communicatiemix. 
Meer info 

Praktisch

Wat? Lessenreeks over het benoemen, meten en inzetten van impact
Voor wie? Maatschappelijke starters en groeiers die impactvol willen werken
Wanneer? 4 sessies: Theory of Change (13 februari 2020, 9.30 - 12.30 uur), Impact meten (10 maart 2020, 9.30 - 12.30 uur), Impactvol investeren (23 april 2020, 9.30 - 12.30 uur), Communiceren met impact (19 mei 2020, 14.00 - 17.00 uur) 
Waar? De workshops gaan door bij de Sociale InnovatieFabriek, Ravensteingalerij 28, 1000 Brussel (map)
Kost? Deelnemen aan het hele traject kost 300€ (excl BTW) per persoon. Dat omvat deelname aan de vier workshopsessies. Aparte sessies kosten 80 euro excl BTW. 
Inschrijven? Inschrijven voor dit traject is niet meer mogelijk. Je kan wel nog deelnemen aan afzonderlijke workshops.