Nieuws

Social Grow Sessions: dit zijn de winnaars

12 sociaal ondernemers uit België en Nederland, 3 intensieve bootcamps en een feestelijk slotevent. Dat is de korte samenvatting van de eerste Social Grow Sessions, een begeleidingstraject van de Sociale InnovatieFabriek, Janssen en Johnson & Johnson  Benelux en Social Enterprise NL. Deze maand rondden we de Social Grow Sessions af en werden drie winnaars en hun innovatieve businessplannen bekroond. Villa Clementina, een inclusief kinderdagverblijf, nam de hoofdprijs van 15.000 euro mee naar huis.

Voor de Social Grow Sessions gingen we op zoek naar vernieuwende initiatieven rond gelijke onderwijskansen en dagopvang, ondersteuning voor mantelzorgers en zorgverleners en toegankelijke gezondheidszorg voor iedereen. Deze drie thema’s zijn de pijlers van GROW Together for Society, het CSR-programma van Janssen en Johnson & Johnson Benelux. Het doel van het traject is om (startende) sociaal ondernemers en social profitorganisaties die al werken rond deze uitdagingen te ondersteunen om hun businessplan of –model verder op punt te zetten.

Met 6 geselecteerde projecten uit België en 6 uit Nederland, startten we in oktober een reeks meerdaagse bootcamps met coachings over o.a. waardegedreven businessmodellen, maatschappelijke impact en juridische aspecten. Daarnaast was er ook volop ruimte om te leren van elkaar en ervaringen uit te wisselen. Op de slotdag pitchten de 12 deelnemers hun plannen voor de jury, en deze drie projecten die beloond werden met een geldprijs.

Villa Clementina uit Zemst, kreeg de hoofdprijs van 15.000 euro. Dit inclusieve kinderdagverblijf biedt plaatsen voor kinderen met en zonder extra zorgbehoeften. Ze worden begeleid door een team van professionals, vrijwilligers en ook door jongeren met een beperking. Leeftijdsgenootjes leren van elkaar, en vinden een warm nest in een omgeving die die volop inzet op ontwikkelingsstimulatie. Villa Clementina zal de geldprijs gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek, om de meerwaarde van deze hybride methode te onderbouwen.

De tweede plaats en een prijs van 10.000 euro ging naar Klup, een sociaal platform voor senioren dat . De applicatie koppelt mensen aan elkaar o.b.v. locatie en gemeenschappelijke interesses met het doel om vereenzaming de wereld uit te helpen. Tinybots uit Nijmegen werd bekroond met de derde prijs, goed voor 5.000 euro, voor hun oplossing om de zelfredzaamheid van mensen met dementie te stimuleren. De sociale robot Tessa herinnert de gebruiker aan afspraken, geeft suggesties voor activiteiten en speelt muziek. Familie en zorgverleners kunnen dit via een app instellen op maat van de patiënt.

Ook na het traject kunnen de deelnemers nog rekenen op ondersteuning van een mentor. Dit zijn medewerkers van Johnson & Johnson die hun expertise ten dienste stellen van de sociale ondernemingen.

Benieuwd naar alle geselecteerde projecten van de Social Grow Sessions? Hier vind je meer info over de 12 deelnemers. Heb je zelf interesse om dit traject te volgen, hou dan ook www.socialgrowsessions.net in de gaten om op de hoogte te blijven over de oproep voor de volgende editie.
 

Social Grow Sessions is een gemeenschappelijk initiatief is van Janssen, Johnson & Johnson Family of Companies in Benelux en de Johnson & Johnson Corporate Citizenship Trust i.s.m. de Sociale InnovatieFabriek en Social Enterprise NL (Nederland). De Social Grow Sessions maken onderdeel uit van het gemeenschappelijke Corporate Social Responsibility Programma ‘GROW Together for Society’ van de Johnson & Johnson bedrijven